Jak snížit riziková místa dopravních nehod na Lanškrounsku?

Jak snížit riziková místa dopravních nehod na Lanškrounsku?

Web portalnehod.cz přináší přehled rizikových míst v okolí Lanškrouna za posledních 24 měsíců. Jak na tom jsme a jsou zobrazovaná data věrohodná? Zdrojová data Portálu nehod tvoří statistiky dopravní policie, ale také data od pojišťoven. Díky tomu přináší portálnehod.cz nejucelenější statistiky dopravních nehod v Česku.

U nás mezi nejnebezpečnější nehodové úseky patří silnice č. 43 mezi Lanškrounem a Rudolticemi (zde a zde) a potom silnice č. 311 mezi Lanškrounem a Nepomuky (zde). Jen za poslední dva roky se na nich stalo 14 nehod zaviněných rychlostí s celkovou škodou 865 tis. Kč a 11 zraněnými. Rychlá jízda a často zbytečný boj s časem přitom patří mezi největší potenciální nebezpečí na českých silnicích. Může totiž za zhruba 40 % nehod, které končí smrtí.

Na to, že příčinou nejtragičtějších nehod na našich silnicích je pošetilý boj s časem, upozorňují i Česká asociace pojišťoven a BESIP v preventivní kampani: "Zpomal, dokud není skutečně pozdě". Vidět jsme mohli i celovečerní dokument "13 minut" o vinících vážných dopravních nehod.

Každý občas nestíhá a snaží se ztrátu dohnat šlápnutím na plyn. Jde však o zbytečný hazard a lidské životy za to nestojí! Kdy si tohle uvědomíme? Ušetřené minuty se mohou ve vteřině změnit v katastrofu, které už nezabráníme. Když mezi Lanškrounem a Svitavami zvýšíte rychlost o 10 km/h, tak ušetříte maximálně 1 minutu v době bez provozu, za provozu jen pár vteřin. Stejně tak směrem na Ústí nad Orlicí, kde průtahem města vede 6 semaforů. Častokrát jsem se setkal se situací, kdy auto dojedu na jednom ze semaforů. Stojí to za to? Není lepší přijmout za sebe odpovědnost, že jsem prostě nestihl vyrazit včas a předem se na schůzce nebo kam spěchám omluvit? Život nás a ostatních musí být na prvním místě!

Co s tím a co konkrétně s rizikovými úseky v okolí Lanškrouna? Žádná dopravní značka nemůže zamezit riskantní a nebezpečné jízdě. Policie ČR má rovněž své kapacity a její hlídky v úseku nemohou být nepřetržitě. Otázka na vlastníky komunikací Pardubický kraj a Ředitelství silnic a dálnic ČR: zvážíte zavedení úsekového měření rychlosti? Nebo jak chcete zvýšit ochranu našich občanů?

Město Lanškroun oslovilo zmíněné vlastníky komunikací s žádostí o řešení situace. Článek byl také vydán v Městských novinách Lanškroun (číslo 11/2021) a poskytnut webům portalnehod.cz a denik.cz.

Jiří Neček, člen dopravní komise města Lanškroun