Transformace automobilového průmyslu nabízí nové příležitosti nejen pro výrobce, ale také pro dodavatele. Společnost Schaeffler Svitavy, která posiluje své výzkumné a vývojové týmy, je toho důkazem. „Hledáme kvalifikované techniky, kteří se budou podílet na vývoji vozidel pro přední automobilky, včetně sportovních derivátů jednotlivých modelů,“ říká Tomáš Drga, vedoucí vývojového centra Schaeffler Svitavy.
Řekněte nám, čím se zabývá váš výzkumný a vývojový tým ve společnosti Schaeffler Production?
V Schaeffler Svitavy vyvíjíme součásti chladících systémů, které zajišťují například optimální provozní teplotu motoru, případně baterie, ale i komfort celé posádky vozidla.
Naše hlavní odbornost spočívá v návrhu systémů teplotního managementu využívající nejen chladící kapalinu, ale například také stlačený CO2.
Podle druhu použitého chladícího média se naše produkty dělí na termomoduly, případně integrované chladící systémy, které využívají chladící kapaliny a produkty využívající stlačený CO2 pracující na principu klimatizace. Tyto systémy se dají vzájemně kombinovat a pokrýt tak široké spektrum požadavků jednotlivých zákazníků.
Popište nám laicky, jaký je přínos termomodulu pro řidiče?
Mezi benefity, které řidič ocení, je možné zařadit snížení opotřebení spalovacího motoru a s tím související snížení spotřeby, resp. redukci emisí CO2. V případě BEV vozů se jedná především o prodloužení dojezdu, čehož je dosaženo efektivním navržením teplotního managementu celého vozu.
Jak se lišíte od podobných R&D týmů v automobilovém průmyslu v České republice?
V našem závodě je nejen výroba, ale také prototypová dílna, vzniká tu testovací centrum a v nedalekém závodě v Lanškrouně je také nástrojárna. To nám umožňuje být flexibilnější a rychlejší při optimalizaci produktů a hledání nových řešení. Vše, co potřebujeme, máme na jednom místě.
Chystáte se v dohledné době expandovat?
Důvodem pro budování a další rozvoj výzkumu a vývoje, včetně zkušebny, kde budou probíhat různé typy testů, je především možnost propojení s výrobou. To nám umožní poskytovat okamžitou zpětnou vazbu vývojovému týmu včetně možnosti stavby prototypů. Díky tomuto nastavení dochází k efektivní výměně informací a vzájemné podpoře v průběhu celého procesu vývoje výrobku.
Automobilový průmysl dnes prochází jednou z největších transformací od svého vzniku. Hlavními tématy jsou přechod na pohon s nulovými emisemi a rozvoj elektromobility. Jak na to reagujete?
Náplní naší práce je návrh systémů zajišťujících optimální teplotní komfort (chlazení/ohřev) pohonného ústrojí a kabiny nejen pro vozy se spalovacími motory, ale především elektromobily kde tyto systémy hrají ještě daleko větší roli především s ohledem na baterie, resp. zvýšení samotného dojezdu. Mezi naše zákazníky patří přední světové automobilky včetně jejich sportovně založených derivátů jednotlivých modelů.
Jaké profese najdou místo ve vašem týmu R&D?
Mezi hlavní pozice je možné zařadit konstruktéry, systémové inženýry, zkušební inženýry a elektroniky. Aktuálně hledáme nové, motivované kolegy pro oblast konstrukce, systémového inženýrství, elektroniky a testování.
Mají u vás možnost pracovat mladí talenti nebo absolventi bez praxe?
Snažíme se v rámci spolupráce s jednotlivými VŠ dostat do povědomí jejich studentů a tím si zajistit potencionální nové budoucí kolegy, kterým nabízíme odborné stáže, trainee program, případně možnost zpracování závěrečných bakalářských nebo diplomových prací.
Účastníme se veletrhů pracovních příležitostí, kupříkladu na VUT Brno, případně ČVÚT Praha, kde mají studenti možnost prohlédnout si naše produkty a probrat detaily s našimi experty související nejen se samotnými produkty, ale také například firemní kulturou.
O společnosti Schaeffler
Skupina Schaeffler působí na českém trhu již 23 let a ve svých dvou výrobních závodech ve Svitavách a Lanškrouně dnes zaměstnává přibližně 1200 lidí. V roce 2022 dosáhla skupina Schaeffler obratu přibližně 15,8 miliardy eur a s téměř 83 000 zaměstnanci patří k největším rodinným podnikům na světě.