Legiovlak má především mladší generaci přiblížit české legie a legionáře. Na vlakové nádraží do Lanškrouna byl vlak přistaven 28. května a zůstane do 2. června. Navštívit ho je možné každý den zdarma.
Legiovlak je replikou legionářského vojenského ešalonu z let 1918 - 1920, s nímž se českoslovenští legionáři přesouvali přes Rusko po Transsibiřské magistrále. Sestává ze 14 vagónů, a to obrněného, prodejného, krejčovského, poštovního, kovářského, dvou plošinových, zdravotního, štábního, velitelského, těplušky, filmového a obytného.
Z Vladivostoku pak byli legionáři přepravováni do Evropy lodními transporty, celkem jich bylo 42. Vyplouvalo se různými směry, nejčastěji po trase Šanghaj, Hongkong, Indočína, Cejlon, Suezský průplav a středomoří většinou do Terstu případně do Marseille či dalších přístavů.
Další častá cesta vedla přes Ameriku. S mezipřistáním v Japonsku se plulo přes Pacifik do Kanady nebo Kalifornie a odtamtud vlakem přes severoamerický kontinent a dále z přístavu na východním pobřeží Ameriky lodí přes Atlantik do Evropy.
Vůbec nejdelší lodní trasy vedly přes Panamu a Panamským průplavem. To reálně znamenalo obeplout prakticky třičtvrtě zeměkoule jenom po moři. Tahle lodní trasa byla ale dost vzácná, absolvovaly ji jen asi 3 lodě. Poslední lodní transport s legionáři dorazil do Terstu 11. listopadu 1920, tedy přesně dva roky od skončení 1. světové války.
Zajímavostí je, že v záznamech na www.krevlegionare.cz se lze dopátrat konkrétnějších informací dokonce i o jednotlivých legionářích.
Přímo z Lanškrounska pocházelo podle místa narození 629 legionářů.
Marie Hrynečková
Poznámka: Exponáty za sklem jsou dobové, volně přístupné jsou repliky.
https://www.lanskrounsko.cz/en/bulletin/8727-fotogalerie-legiovlak-v-lanskroune#sigProId6d6162e88a