Nekalým obchodním praktikám se v Lanškrouně stále daří

nadobiPřed časem jsme na těchto stránkách přinesli reportáž o praktikách „Šmejdů“, kteří nutí seniory ke koupi předražených výrobků. Česká obchodní inspekce tehdy nazvala námi popsaný průběh předváděcí a prodejní akce v restauraci U Krkovičky učebnicovou ukázkou porušování zákona.

Také dnes dopoledne byla pozvána skupinka jedenácti lidí do restaurace U Krkovičky na – jak bylo řečeno - „reklamní akci a opravdu se v žádném případě nejedná o předváděčku“ s příslibem, že na závěr každý účastník obdrží poukázku v hodnotě 200 Kč na nákup libovolného zboží v jednom ze supermarketů.

Pořadatelská firma tentokrát svůj název netajila a avizovala, že reklamní akce souvisí s tím, že v první polovině příštího roku chce v centru Lanškrouna otevřít kamenný obchod. Potud by bylo vše v pořádku.

Šmejdí praktiky přišly na řadu po téměř dvou hodinách ve formě tzv. Překvapení. „Jistě máte paní ráda příjemná překvapení, že? Pokud si vylosujete obálku se zlatou stuhou, získáte od nás obrovský dar!“

Samozřejmě, že se jednalo o slevu na předváděné nádobí. Tu si vylosovali všichni, ovšem obálku mohl každý otevřít až poté, co byl jedním ze čtyř prodejců odveden do ústraní a přesvědčován, že jde o jedinečnou výhru a byla by blbost těch několik málo tisíc nezaplatit, když tím získá zboží v hodnotě několikanásobně vyšší.

 

 

Náznaky, že nejde o běžnou reklamní akci, bylo možné pozorovat od samotného začátku:

- nebylo dovoleno fotit. Kdyby šlo opravdu o reklamu, pak by pořadatel musel uvítat, že fotky budou šířeny dále a o akci se bude mluvit

- hlavní mluvčí měl další tři asistenty, kteří neměli evidentně nic moc na práci, pouze tipovat budoucí kupce

- asistenti hlídali, aby nikdo restauraci neopustil. Pokud šel účastník na toaletu, vybíhali za ním a ujišťovali se, že se do místnosti vrátí

- definitivně jasno bylo v okamžiku losování obálek. Podle České obchodní inspekce totiž „nekalé (agresivní) obchodní praktiky spočívají zejména ve vytváření klamného dojmu, že spotřebitel vyhrál nebo vyhraje, pokud bude jednat určitým způsobem, ačkoliv ve skutečnosti žádná taková výhra nebo výhoda neexistovala nebo pro její získání musel spotřebitel vynaložit finanční prostředky.“

 

 

 

Poté, co se "hochům" podařilo několik žen přesvědčit, že je pro ně koupě výhodná a byl jim nabídnut odvoz domů, akci bleskově ukončili.

 

 

Marie Hrynečková

 

Předchozí články k tématu:

Reportáž z předváděcí akce U Krkovičky: http://www.lanskrounsko.cz/cz/zpravodaj/4120-masopust-pod-taktovkou-smejdu

 

Názor České obchodní inspekce

http://www.lanskrounsko.cz/cz/zpravodaj/4134-masopust-pod-taktovkou-smejdu-v-restauraci-u-krkovicky-byl-ucebnicovou-ukazkou-porusovani-zakona-rika-coi