Již sedmý ročník „Vědy u školy“ na ZŠ Dobrovského

vedaZákladní škola Dobrovského v tomto týdnu slaví 85 let od svého vzniku a součástí oslav se stala i každoroční akce „Věda u školy“, kdy se na zatravněném dvorku předvádějí projekty a ukázky zájmové činnosti žáků všech tříd za uplynulý rok. Letos přibylo i několik prací ze středních škol uplatněných zjara na Festivalu vědy a techniky AMAVET.

V pátek 20. června za trochu zamračeného, ale příjemného počasí se sešlo několik desítek žáků a studentů u stolků s vlastními přístroji a pomůckami hlavně z oblasti robotiky, ale i životního prostředí, smyslového vnímání a dalších oborů.

Rovněž zde byli pedagogové ze Střední školy zemědělské a veterinární s ukázkami canisterapie (hry dětí se cvičenými psy).

Přítomni byli ředitelé všech tří středních škol v Lanškrouně – paní RNDr. Věra Šverclová z Gymnázia Lanškroun, pan Ing. David Hruška ze Střední školy zemědělské a veterinární v DolnímTřešňovci a Ing. Jaroslav Novák ze Střední odborné školy a Středního odborného učiliště. Místní průmysl zastupoval pan Ing. Ladislav Mareš z firmy ALEMA Lanškroun a.s.

Odbornou veřejnost zde představovali pánové Doc. Ing. Ladislav Maixner a Jindřich Resler. Za organizátory odborných zájmových činností zde byl pan Mgr. Pavel Resler ze ZŠ Dobrovského, pan Bc. Milan Lédl ze SOŠ a SOU a paní Ing. Hana Stehlíková ze SŠZeV. K tomu se připojili návštěvníci – ti, kteří nemuseli v té době být v práci.

 

 

Akci „Věda u školy“

zahájil ředitel ZŠ Dobrovského pan Mgr. Oldřich Strnad – pochválil žáky školy za jejich iniciativnost a podtrhl, že spolu se ZŠ Výprachtice tvořili plných 20 procent účastníků jarního Festivalu vědy a techniky za dvojici okresů Ústí nad Orlicí a Svitavy.

Ředitel SŠZeV Ing. Hruška uvítal možnost doplnit obory vědecké činnosti o práci se zvířaty. Ing. Novák ze SOŠ a SOU připomenul, že i jejich škola bude slavit 65 let od založení technického školství v Lanškrouně. Uvítal, s jakou intenzitou ZŠ Dobrovského vede žáky k zájmu o techniku, mnozí žáci této školy pak pokračují ve studiu na SOŠ a SOU. Hostům akce pak pan ředitel Strnad předal keramické medaile k 85. výročí školy.

Vystoupení školního tanečního kroužku „Sluníčko“ navodilo optimistickou atmosféru a po zásluze je odměnil velký potlesk.

 

 

Hosté si pak prohlédli nedaleké Arborétum

s řadou vysvětlujících panelů. Arborétum velmi zdařile využívá malého „údolí“ na okraji školní zahrady a několika vzrostlých stromů, takže působí přirozeně a nevypadá jako čistě nové uspořádání. Osázení arboreta hlavně keři navrhl a odborně řídil externista pan Ing. Petr Kotyza.

 

 

Slavnostní otevření Robotické učebny

v přízemí školy bylo významným bodem dopoledního programu.Tato učebna vznikala od loňského roku, slouží mimoškolní zájmové činnosti žáků od 1. do 9. ročníku (tedy od 6 do 15 let) a díky sponzorským darům ve výši 150 tisíc korun se ji podařilo vybavit zařízením a pomůckami za půl milionu korun.

Pan ředitel Strnad vyzdvihl ve úvodním slově přínos organizátora učebny pana Mgr. Pavla Reslera. Do robotické učebny se přihlásilo celkem 55 žáků. Jako uznání tak velkého zájmu velké firmy, jako Škoda Auto, FOREZ, ALEMA Lighting, INA, LUX Ident a další ochotně přispěly na vybavení učebny.

V Robotické učebně působí v současnosti 7 kroužků podle tříd a postupně zvládají tématiky montáže základních mechanických sestav, využití pneumatických prvků a robotické systémy. Pokud se podaří získat i další sponzorské dary, mohla by se každá programovací skupina vybavit vlastní příslušnou stavebnicí.

Činnost v robotické učebně není součástí vyučování, není to nepovinný předmět, ale mimoškolní zájmová činnost po vyučovací době. Velmi však posiluje pozici školy v technických soutěžích a dává žákům příležitost vyniknout i na krajské, případně celostátní úrovni s příslušnými odměnami.

V posledních letech vyjelo celkem 17 žáků ZŠ Dobrovského díky svému vítěznému umístění v soutěžích na týdenní stáže do Francie, letos to byli 3 žáci, kteří prožili francouzskou stáž před několika týdny, na konci května.

Základní škola Dobrovského si počíná ve svých aktivitách tak, jako by už byla napůl střední školou. Jakoby měla ještě jeden další vyučovací předmět, neobsažený ve školních osnovách, ale vyučovaný snad všemi pedagogy – ten předmět bych nazval INICIATIVNOST a žáci v něm velmi slušně prospívají – podívejme se na jejich připojené fotografie a dobře to rozpoznáme.

Přejme škole, jež má tak dobře nakročeno k vysoké technické a přírodopisné úrovni, aby při nadcházející obměně vedení chytila „druhý dech“ a dále úspěšně zúročovala svůj vytvořený potenciál.

 

Jiří Kohout