„Masopust pod taktovkou Šmejdů v restauraci U Krkovičky byl téměř učebnicovou ukázkou porušování zákona,“ říká ČOI

smejdiV článku „Masopust pod taktovkou Šmejdů“, jsme 16. dubna na těchto stránkách popsali průběh předváděcí akce, která se konala o den dříve v restauraci U Krkovičky. O vyjádření k popsaným skutečnostem jsme zároveň požádali Českou obchodní inspekci: Takový průběh akce, od pozvání konkrétních spotřebitelů, až po způsob jejího ukončení, je téměř učebnicovou ukázkou porušování řady ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele,“ zní odpověď Zdeňka Krula z oddělení ochrany spotřebitele Ústředního inspektorátu ČOI.

 

 

Ve svém vyjádření inspektor ČOI dále podrobněji vysvětluje jednotlivé aspekty:

Povinnosti související s konáním organizovaných akcí totiž upravuje ustanovení § 20 zákona v tom smyslu, že prodávající, který v rámci organizované akce hodlá prodávat výrobky nebo poskytovat služby, případně je propagovat nebo nabízet, je povinen oznámit České obchodní inspekci nejpozději 10 pracovních dnů před konáním akce údaje: adresu místa, kde se prodej výrobků, poskytování služeb, jejich propagace anebo jejich nabízení uskuteční, datum konání akce, včetně jejího předpokládaného časového harmonogramu, identifikaci výrobku nebo služby, jež budou v rámci akce propagovány, nabízeny, prodávány nebo poskytovány, kopii pozvání k účasti na příslušné akci.

V tomto pozvání opět musí být prokazatelně, jasně, čitelně a srozumitelně uvedena adresa místa konání akce, datum konání včetně předpokládaného časového harmonogramu, identifikace výrobku nebo služby, jež budou v rámci akce propagovány, nabízeny, prodávány nebo poskytovány, identifikace pořadatele akce, včetně jeho sídla a identifikačního čísla, a je-li prodávající osobou odlišnou od pořadatele akce, též identifikační údaje prodávajícího.

Neoznámení stanovených údajů, nedodržení zákonem stanovené lhůty k podání oznámení, stejně jako uvedení nepravdivých údajů nebo neúplných údajů v oznámení či pozvání, je porušením zákona, které Česká obchodní inspekce v případě prokázání postihuje pokutami.

Uložení pokuty ovšem nic nemění na platnosti smluv, které spotřebitelé v rámci akce s prodávajícím uzavřeli. Pokud si tedy někteří z účastníků předváděcí prodejní akce zboží či služby na takové akci zakoupili a od uzavřené smlouvy by chtěli odstoupit, ČOI jim pomůže maximálně radou, podmínkou je ovšem obrátit se na některou naši poradnu včas.

Odstoupení od smlouvy musí spotřebitel prodávajícímu odeslat v zákonem stanovené 14 denní lhůtě, a následně bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy, zaslat nebo předat prodávajícímu zboží, které od něho obdrželi. To ale v mnoha případech neznamená, že jim prodávající vrátí v souladu se zákonem nejpozději do 14 dnů od odstoupení od smlouvy (poté, co prodávající obdrží zboží nebo alespoň potvrzení spotřebitele, že zboží prodávajícímu odeslal) všechny zaplacené peněžní prostředky. V tom možná pro spotřebitele lepším případě totiž často prodávající odstoupení od smlouvy ani vracené zboží nepřevezme, v tom horším případě pak sice zboží převezme, ale peníze stejně nevrátí.

Spotřebitelům, kteří tak nemají ani zboží, ani peníze, pokud nechtějí obojí oželet, nezbude, než se zkusit domoci svých práv soudní cestou, tj. podáním žaloby. A je třeba zdůraznit, že seniorů řešících toto dilema neustále přibývá.

Ačkoliv tedy v souvislosti s předváděcími prodejními akcemi proběhla řada informačních kampaní, je třeba neustále znova a znova opakovat, že jedinou fungující prevencí je, na telefonické či písemné pozvánky nereagovat a podobných akcí se neúčastnit. Jinak je velmi pravděpodobné, že dříve či později své těžce nabyté úspory účastníci předváděcích prodejních akcí za nějakou předraženou zbytečnost utratí, případně si na ni ještě vezmou spotřebitelský úvěr, kterým mohou zadlužit i své potomky.

Zda jim pár slíbených „dárečků“ či setkání s přáteli skutečně stojí za uvedená rizika, si ovšem musí každý spotřebitel posoudit a rozhodnout sám. Závěrem pak ještě jednou upozorňujeme, že zadokumentované případy porušení zákona o ochraně spotřebitele sice může ČOI zpětně prověřit a případně i sankčně postihnout, jak však bylo výše uvedeno, vymáhání práva na odstoupení od smlouvy již ČOI nepřísluší a může být značně komplikované.“

- stojí ve vyjádření odborníka, který se s podobnými situacemi setkává dnes a denně.

 

 

 

POZOR!

Mluvčí na akci U Krkovičky mimo jiné avizoval, že lanškrounští senioři v brzké době obdrží nabídky výhodných zájezdů do zahraničí. Není pochyb, že na „předváděčce“ v zahraničí je starší člověk, neznalý cizího jazyka, vydán pořadatelům zcela všanc. Je podroben promyšlené manipulaci, jejímž jediným cílem je donutit bezbranné staré lidi k nákupu předraženého zboží. Vaše babička či dědeček by se z takového zájezdu mohli vrátit značně zadluženi.

 

Marie Hrynečková

 

Nekalé (agresivní) obchodní praktiky spočívají zejména ve vytváření klamného dojmu, že spotřebitel vyhrál nebo vyhraje, pokud bude jednat určitým způsobem, ačkoliv ve skutečnosti žádná taková výhra nebo výhoda neexistovala nebo pro její získání musel spotřebitel vynaložit finanční prostředky.

Zdroj: www.coi.cz

Reportáž z předváděcí akce U Krkovičky:

http://www.lanskrounsko.cz/cz/zpravodaj/4120-masopust-pod-taktovkou-smejdu