Veřejnost se seznámila s výsledky bezpečnostního auditu. Ten navrhuje úpravu čtyř křižovatek.

auditV loňském roce došlo na silnici I/43 k několika dopravním nehodám, z nichž některé skončily tragicky. Vzpomeňme např. 9. listopad loňského roku, kdy na přechodu poblíž Krčmy srazilo auto dvě starší ženy. Následky byly katastrofální.
V reakci na tyto události, rozhodla rada města začátkem roku 2013, že nechá provést v úseku od kruhového objezdu až po křižovatku ulic Dobrovského, 28. října a Třešňovecké, bezpečnostní audit zaměřený na posouzení stávajícího stavu a možných rizik včetně návrhů na opatření. Nutno dodat, že úsekem projíždí denně kolem deseti tisíc automobilů, což dle odborníků není velká zátěž.

S výsledky auditu seznámil veřejnost autorizovaný projektant v oboru dopravních staveb ing. Petr Novotný, Ph.D. na besedě konané 6. listopadu. O to, co město chystá pro zvýšení bezpečnosti občanů na lanškrounských komunikacích, se zajímalo asi deset lidí, kteří o návrzích řešení kritických míst v tomto úseku státní silnice docela dlouho diskutovali. Ing. Novotný prezentoval návrhy jak řešit a odstranit bezpečnostní problémy a kapacitní závady a zároveň je porovnával s již vypracovanými návrhy Pardubického kraje potažmo Ředitelství silnic a dálnic.

V první lokalitě, je doporučeno napojit výjezd z parkoviště před Albertem na stávající kruhový objezd, čímž se výrazně „uleví“ křižovatce před Magdalénským kostelem. V tomto byly oba projekty ve shodě. V dalších lokalitách se však již projekty lišily. Ke stávající okružní křižovatce (kruhovému objezdu) projektant podotkl, že je zbytečně velká. "Velký průměr křižovatky znamená prodloužení jízdní dráhy zejména při odbočování vlevo a tím větší zdržení. Optimální průměr čtyřramenné křižovatky je kolem 25 metrů."

Druhá lokalita řešila křižovatku ulic Komenského, 5. května a Lidickou. Zde projekt předpokládá malou okružní křižovatku před Řeznictvím Kocourek. Řešení miniokružními křižovatkami jsou navržena také na dalších dvou křižovatkách, tj. na křižovatce před Krčmou a křižovatce ulic Dobrovského, 28. října a Třešňovecké (viz připojené nákresy).

„Zda se tyto návrhy podaří prosadit, záleží na městu. My jsme samozřejmě připraveni vás podporovat, tak jako podporujeme spoustu jiných starostů,“ uvedl projektant v odpovědi na otázku ohledně realizace projektu. "Je na odbornících, správcích komunikací, tj. kraji nebo ŘSD, aby rozhodli, které řešení si vyberou. Tím, že děláme bezpečností audity, tak náš pohled je, řekl bych, jiný. Neřekl bych, že je přísnější. Spíš bych použil slovo komplexnější. A také invenčnější, byť to třeba zní, že se chlubím, tak máme ty zkušenosti, víme, že přicházíme na jiná řešení,“ dodal ing. Novotný.

Marie Hrynečková