Lanškrounský Domov pro seniory se stal prvním zařízením v Pardubickém kraji, které získalo Certifikát standardizace nutriční péče. Certifikát potvrzuje, že zařízení svým klientům poskytuje vysoce kvalifikovanou nutriční péči a tím významně zvyšuje jejich kvalitu života. Získat ocenění však nebylo vůbec jednoduché.
Nutriční terapeutka Ludmila Dostálková zdůraznila, že se jedná o dlouhodobou, týmovou práci a úspěch všech zaměstnanců Domova. Do projektu se museli zapojit úplně všichni, od uklízečky, přes pečovatelky až po ředitele. Dbá se na to, aby porce jídla byly výživné, vzhledově lákavé, chutné a pokud jde o množství, tak pro každého klienta jen tak velké, aby je dokázal sníst.
Za šest let, kdy projekt v republice funguje, získalo ze čtyř stovek zařízení sociální péče certifikát pouhých třináct. Podle Jiřího Tomka, obchodního ředitele společnosti Nutricia, která projekt zastřešuje, je Lanškroun unikátní také v tom, že při závěrečném auditu nebylo zjištěno nic, co by bylo třeba napravovat. „Lanškrounský Domov se tak stává jediným zařízením, jehož závěrečná zpráva nenese žádná nápravná opatření či doporučení,“ uvedl.
Slavnostnímu momentu byli přítomni zaměstnanci Domova a také klienti s menším stupněm závislosti, kteří se dokáží pohybovat mezi poschodími. Těch bohužel není mnoho. Převážná část klientů je ležících, případně schopných pohybovat se jen v rámci svého poschodí.
Z pražské společnosti Nutricia se zúčastnil obchodní ředitel Jiří Tomek, manažer prodeje Jan Nykl a obchodní zástupkyně Michaela Opletalová, Pardubický kraj zastupovala vedoucí odboru sociálních věcí Helena Zahálková. Zarážející bylo, že z městského úřadu v Lanškrouně nepřišel nikdo. Až po posunutí začátku a urgencích ředitele Domova dorazila na krátkou chvíli vedoucí odboru sociálních věcí Věra Ptáčková a s asi hodinovým zpožděním první místostarosta Martin Roller, který se vrátil z pracovního jednání. Stihl tak prohlídku budovy, která byla zorganizována po společném nealko přípitku a občerstvení.
Hosté si prohlédli všechna tři poschodí, která obývá 95 klientů. Stará se o ně 58 zaměstnanců. Na každém poschodí je společná otevřená jídelna pro seniory, kteří se kvůli zdravotnímu handicapu nedostanou do jídelny v přízemí. Jsou zde k dispozici dotykové obrazovky, kam jsou zadávány aktuální údaje o klientech. Informace si mohou vyhledávat jak sami klienti (např. jídelníčky) a zaměstnanci, tak i návštěvníci (např. kdo z personálu má ten den na starosti jejich příbuzného). Hosté se zajímali o přenosnou váhu, která umožňuje vážení i lidem v chodítku či na vozíčku. Navštívili multismyslovou relaxační místnost - snoezelen, místní kapli sloužící všem třem vírám a pobyli u jezírka, které je oázou klidu. Relaxují u něj nejen klienti domova, ale i děti s maminkami z rodinného centra a veřejnost.
O umístění v Domově je trvale velký zájem, v současné době je registrováno 130 žádostí. Hlavním kriteriem pro přijetí je míra naléhavosti, to znamená stupeň závislosti na péči jiné osoby. Mezi zájemci je v tomto smyslu momentálně patnáct žádostí aktuálních, z toho pět přímo akutních. Domov pro ně však volná místa k dispozici nemá.
K nejbližším plánům vedení Domova patří zasklení dvou teras, k němuž by mělo dojít letos na podzim. Jak informoval ředitel Milan Minář, zasklení terasy ve druhém poschodí umožní vyvézt na terasu v horším počasí i ležící klienty. Spodní terasa je naopak určena pro mobilní seniory, kteří zde budou moci po zasklení trávit mnohem více času, než dosud.
Marie Hrynečková
https://www.lanskrounsko.cz/en/bulletin/3697-domov-pro-seniory-mel-duvod-k-oslave#sigProId3056965a7f