Využili jsme dnešní návštěvy hejtmana Pardubického kraje Radko Martínka v Lanškrouně a zeptali se ho, jak to vypadá s připomínkami k novým jízdním řádům a zda povedou k nějakým změnám. Jemu a společnosti OREDO jsme totiž 15. ledna 2012 odeslali konkrétní připomínky, které se sešly v první polovině ledna na tomto webu.
Změny určitě budou a to ve dvou termínech - k 1. dubnu (autobusy) a k 10. červnu (vlaky a autobusy). My jsme ten první termín posunuli právě proto, aby nebyly další zmatky a dopravci měli dostatek času se na změny připravit. Domnívám se, že fakticky jsou všechny chyby a nedostatky podchyceny a postupně by se měly řešit.
Vím, že jste podnikl několik cest veřejnými dopravními prostředky, abyste si některé trasy sám vyzkoušel. Jak to dopadlo?
Moje osobní zkušenost je taková, že v některých oblastech systém i návaznost funguje velmi dobře, ta změna k lepšímu je evidentní. Na druhé straně někde chyby jsou, jízdní časy tam nebyly dobře nastaveny, takže autobusy nestíhají a následné spoje lidem ujíždějí.
Druhá věc, na kterou si lidé stěžují a kterou se budeme snažit také vyřešit, že autobusy zastavují v obci jen v jedné zastávce. Typický příklad je v Králíkách. Lidé, kteří jezdí pravidelně z Pardubic do Králík říkají, že se to velmi zlepšilo až na to, že autobus, který navazuje na vlak, jede z Lichkova přímo do Králík a po cestě nezastavuje. Cestující tedy dojedou na autobusové nádraží, vystoupí a vracejí se pěšky zpátky. Zdánlivá drobnost, která je ovšem velmi nepříjemná. Oredo dostalo za úkol, aby to řešilo. Myslím, že kdyby se zavedly zastávky na znamení, bylo by to dobré.
Záležitost, která tu vůbec nemusela být, je cena lístků. Specielně u pravidelných cestujících jsou ceny velkorysé, problém je, že ze začátku o tom lidé nevěděli a kupovali si zbytečně drahé lístky. Navíc, vždycky je samozřejmě levnější koupit si lístek až do konečné stanice.
A jak to vypadá na Lanškrounsku?
Pokud se týká konkrétně Lanškrouna, zkoušel jsem si cestu vlakem z Lanškrouna přes Českou Třebovou do Moravské Třebové. Myslím si, že cesta z Lanškrouna do České Třebové je velmi dobrá, rychlá, podařilo se nám konečně odstranit ten obrovský problém, kdy v Lanškrouně před křižovatkou vlak vždycky zastavil, vlakvedoucí vystoupil přehodit nějaké návěstidlo a když přejel křižovatku, tak znovu.
Bylo to technické řešení, nějaká investice?
Byla to investice. Jedna z mála věci, která se nám podařila prosadit. Myslím si, že na této trase se bude muset řešit jediný nedostatek a to, že vlak nestaví v Třebovicích. Vím, že to lidem zejména ve večerních hodinách, když jedou z práce, působí problémy. To jsme zadali k řešení také. Jde o vlakový jízdní řád, takže se to může řešit až od 10. června.
Když jste zmínil tuto konkrétní připomínku na Lanškrounsku, neznamená to, že byla jediná?
Těch připomínek na Lanškrounsku bylo víc a Oredo - protože oni mají znovu objíždět starosty jednotlivých regionů - má za úkol, aby specielně vyřídilo všechny písemné připomínky, které tam dostalo. Jednak mají za povinnost občanům sdělovat, že jejich žádost nebo prosbu přijali. Buďto ji vyřídí, pak už není potřeba to sdělovat. Ale pokud ji neuspokojí, měli by dát negativní odpověď se zdůvodněním a hlavně by na jednání se starosty měli být připraveni. A měli by vědět co je řešitelné a co není řešitelné.
Vaše osobní zkušenost s lidmi v autobusech a s chováním řidičů je dobrá?
Řidiči se v drtivé většině chovali velmi dobře …
Ale poznávali vás. Věděli, kdo jste, že?
No, to si nejsem jistý. Někteří ano, někteří ne. Fakt jsem se setkal - až na jeden případ, ale z toho nechci dělat nějaké drama - s velmi vstřícným přístupem k lidem. Jiná věc je, že v té době neměli ještě úplně zvládnuté ty strojky, tzn., že ne všechny služby dávali tak jak by mohli. Ale to si myslím je otázkou času.
S poděkováním za rozhovor
Marie Hrynečková