Schůze se účastnili všichni představitelé vedení sdružení – předseda Ing. Martin J. Kadrman, statutární místopředsedkyně doc. MgA. Olga Sommerová, místopředseda prof. RNDr. Pavel Kovář, CSc., a předseda expertního týmu prof. Ing. arch. Jiří Suchomel. Hlavním hostem byl pan Pavel Mathé, náměstek ředitele SŽDC, státní organizace.Tak vyzněla sobotní schůze občanského sdružení Nádraží nedáme! před týdnem. V nádražní restauraci budovy nádraží Ústí nad Orlicí, postaveného v roce 1874, se sešla asi polovina z 52 členů sdružení, do něhož přistoupilo několik dalších členů. Dobrou zprávou bylo vystoupení pana Pavla Mathé, náměstka ředitele Správy železniční dopravní cesty s.o. o tom, že projekty se vypracují se zachovanou budovou nádraží.
Úvodní zprávu přednesl Martin Kadrman.
Stále se čeká na dokončení procesu prohlášení budovy nádraží za kulturní památku ministerstvem kultury. České dráhy se poněkolikáté odvolávají. Zastupitelé města Ústí nad Orlicí vidí především oddalování vzniku pracovních příležitostí při zahájená výstavby tohoto úseku železničního koridoru, považují zachraňování budovy za příčinu tohoto stavu, a souhlasí s její demolicí.
Zůstává problémem budoucí vlastnictví budovy, a využívání těch jejích prostor, které železniční provoz nebude potřebovat.
K tomu občanské sdružení předložilo okolo 12 návrhů.
Profesor Kovář dodal, že se usiluje o schůzku s hejtmanem Pardubického kraje, který již dobře situaci zná, a sdružení mu odeslalo již v listopadu dopis se svými návrhy.
Pan Pavel Mathé sdělil, že zadání projektu, připravované jeho organizací, předpokládá zachování budovy, a zároveň zapracovává i připomínky například občanů Kerhartic tak, aby jejich přístup na nádraží byl snadný. Projektuje se mj. parkoviště pro 80 vozidel s možností dalšího rozšiřování například pro 100 vozidel. Nyní je doba pro ty části stavebního řízení, které nejsou problémem budovy dotčené. Stavět by se mohlo začít už letos.
Nepřichází v úvahu, že by SŽDC převzala vlastnictví budovy nádraží od Českých drah.
SŽDC vlastní koleje, nástupiště, tunely atd., ale ne budovy kromě těch, které jim připadly ze zákona.
Na vypracování projektu pro stavební řízení bude vypsáno výběrové řízení s předepsanými lhůtami, která firma jej bude nakonec vypracovávat, nejde předjímat.
Pochvalu si zaslouží Město Ústí nad Orlicí, kterému se podařilo, na rozdíl od jiných lokalit, včas vypořádat vlastnictví pozemků pro železniční koridor.
Zvláštností nyní aktuální trasy železničního koridoru Ústí nad orlicí – Choceň budou dva nové tunely.
V diskusi se hovořilo o různých podrobnostech plánované verze stavby v oblasti nádražní budovy. Následovala tisková konference, s účastí místních médií, mezi nimi i televize OIK (Orlický infokanál).
Jiří Kohout
https://www.lanskrounsko.cz/en/bulletin/1241-nadrazi-stalenedame#sigProId83b56ef1a9