Šedesátiletá střední škola

SOŠ a SOUJen málokterá střední škola u nás má tak široké rozpětí vzdělávání jako má Střední odborná škola a Střední odborné učiliště v Lanškrouně.
Škola navíc oslavila v letošním školním roce 60. výročí svého založení a patří bezesporu ke školám s pevným zázemím, postavením i tradicí.

Vznikla kdysi jako vzdělávací instituce při Tesle Lanškroun, přelomovým rokem se stal r. 1999, kdy se škola začala ubírat zcela novým směrem v souladu s moderním evropským školstvím.Vzniklo kvalitní materiální, technické i odborné zázemí, škola se s počty žáků zařadila mezi 10 škol Pardubického kraje s nejvyšším počtem žáků. Navíc se  zapojila velmi úspěšně do přípravy projektů na získávání grantů EU a Pardubického kraje, součástí nového směřování byl projekt na další vzdělávání dospělých, dy trendu, který je přirozenou součástí systému vzdělávání v civilizovaném světě a jednou z priorit EU..
Dominantní záležitostí období let 2005-2007 byl projekt financovaný EU z operačního programu Rozvoj lidských zdrojů. Na tomto projektu, který se podařilo dovést do zdárného konce, byla realizována strategie bývalého ředitele doc. ing. Ladislava Maixnera, CSc. a jeho spolupracovníků - respektovat soudobé trendy v technických oborech a  zařadit školu mezi kvalitní vzdělávací instituce 21.století. Na projektu spolupracovalo 8 partnerů včetně 3 zástupců vysokých škol a 2 středních, mezi nimi dominovala naše škola, jež se stala dokonce centrem výuky mechatroniky v celostátním měřítku a školicím pracovištěm firmy Festo, který je významným distributorem automatizační techniky na našem trhu.
Následovaly další projekty v rámci programu Leonardo da Vinci - o vzájemné výměně zkušeností se zahraničními školami podobného zaměření, pokračoval projekt zaměřený na mechatroniku: „Podpora výuky mechatroniky“, v rámci projektu UNIV - uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení vznikly 2 vzdělávací programy pro dospělé, projekt pokračuje i v následujících letech s cílem vytvoření sítě škol ve všech krajích ČR, vzdělávacích programů a pilotním ověřováním standardů.
Další projekty se nabízejí, v současné době se utváří tým spolupracovníků, kteří by měli konzultovat již konkrétní věci k naplnění budoucích vzdělávacích aktivit školy.
V současné době škola nabízí vzdělávání nejen v technických oborech - Slaboproudá elektrotechnika, Mechanik elektronik, Nástrojař, ale i v oborech odborných estetických služeb – Kosmetička, Kadeřník-kadeřnice, Knihař. Poslední zmíněný obor, který je v současné době informačních technologií zdánlivě na ústupu, má na naší škole v kontextu ČR výlučné zastoupení.
Žáci této školy studují v maturitních nebo učebních oborech, někteří z nich po obdržení výučního listu pokračují na škole v příbuzném maturitním oboru, s motivací dosáhnout úplného středního vzdělání s maturitou a rozšířit si kvalifikaci. Existuje i opačný trend - s cílem dosáhnout širší přehled a praxi v technickém oboru volí někteří maturanti možnost zkráceného studia v učňovském oboru…
Škola je odborně i materiálně na velice slušné úrovni, uplatnění absolventů na trhu práce je - pomineme-li současné makroekonomické problémy, které jsou celospolečenského charakteru,velmi dobré.
SOŠ a SOU Lanškroun je školou, která respektuje současné trendy ve výchově a vzdělání, i když při jakékoli práci s lidmi se lze jen těžko vyhnout obtížím vznikajícím zejména v mezilidské komunikaci, navíc se současná společnost v ČR potýká s řadou věcí, na něž škola vliv nemá, ale přirozeně se jí dotýkají.
Škola pečlivě zpracovala svůj Školní výchovně-vzdělávací program, který je celostátním programem, s cílem vzdělat a vychovat současného absolventa v samostatnou, kreativní bytost, s kvalitním odborným základem, ale i s morálně-volními vlastnostmi, které každá společnost, má-li fungovat, potřebuje především.
Škola není jen klasickou vzdělávací institucí s pevným vyučováním, ale její žáci se zapojují do řady soutěží, volnočasových aktivit, přehlídek, olympiád i sportovních akcí.
SOŠ a SOU Lanškroun pojí navíc dlouholeté přátelské vztahy se školami obdobného charakteru na Slovensku, v  Polsku a Německu, završené téměř pravidelně výměnnými pobyty učitelů a žáků.
Žáci obsazují čelná místa v řadě soutěží - olympiádách v matematice, cizím jazyce, v soutěžích jednotlivců v SOD oboru mechanik, výteční jsou mladí knihaři, kteří uchvacují svou zručností a estetickým citem i na mezinárodních soutěžích.
Kadeřnice a kosmetičky zažívají – mimo účasti na lokálních soutěžích v průběhu roku - svůj největší svátek při soutěži KALIBR CUP, kde předvádějí svůj um, smysl pro krásu a kreativitu. Každoročně je vyhlášeno hlavní téma, jemuž je přizpůsobeno celkové provedení modelu - letos je např. vyhlášeno téma „Hvězdy 30.let“. Na těchto soutěžích dosáhla škola  čelného umístění i v celostátním měřítku.
V současné době, kdy se společnost potýká s ekonomickými, ale zejména s etickými problémy, má na škole své pevné postavení předmět Etická výchova. I při vědomí, že  základ pro mravní kodex každého člověka klade zejména rodina, místo v této oblasti má škola také.
SOŠ a SOU Lanškroun byla jedinou střední školou, která dostala ocenění za kvalitu výuky etické výchovy v r. 2007/8, v následujícím roce byla mezi oceněnými školami opět.
Harmonicky rozvinutá bytost, v jednotě ducha a těla, je už od antiky jistým ideálem společnosti. Tělesné aktivity a sport mají ve  škole dlouholetou tradici - škola je pořadatelem řady soutěží - v kopané, futsalu, florbalu, košíkové.., s účastí svých vybraných žáků.
Pravidelně se koná lyžařský výcvik pro žáky 1.ročníků, pro žáky 3. ročníku je určen sportovně-cyklistický kurz, k nezapomenutelným a oblíbeným mezi žáky patří vodácký kurz.
Naše společnost občas proklamuje, že na přední místo staví vzdělání. Je třeba se podívat za naše  hranice, na země rozlohou i jinak srovnatelné s tou naší, které dosáhly hospodářské prosperity zejména důrazem na velmi promyšlené vzdělání a výchovu ve všech důležitých aspektech.V současné době ekonomických problémů se toto jeví jako velmi aktuální.
Kulturní a ekonomická vyspělost každého státu začíná u kvalitního systému vzdělávání na všech stupních. Máme co dohánět, zároveň máme rozhodně  na čem stavět...


Mgr. Ladislava Csillagová