L´art centrum ožilo

190402 lartSlavnostní zahájení provozu nového lanškrounského kulturního centra L´art proběhlo 2. dubna za přítomnosti pozvaných hostů, kteří se podíleli na projektu, výstavbě i dalších souvisejících činnostech. Pozváni byli rovněž hejtman Martin Netolický, radní Bohumil Bernášek (oba Pardubický kraj), radní a zastupitelé města Lanškroun, starostové obcí regionu Lanškrounsko, představitelé firem, dále např. členové kulturní komise, divadelníci, hudebníci a další místní umělci. V neposlední řadě ti, kteří v kulturním domě v minulosti významnou měrou působili a také nejbližší dlouholetí sousedé kulturáku, bydlící v Krátké ulici.


Úvodní proslov starosty Radima Vetchého proběhl před bezbariérovým vstupem do nové přístavby, kde byla také slavnostně přestřižena páska.

Hosté zhlédli ve velkém sále časosběrný dokument z výstavby L´art centra a měli možnost vyslechnout koncert komorního orchestru Czech Virtuosi z Brna. Hudebníci i diváci chválili vynikající akustiku prostoru, jež je svým technickým provedením v republice unikátem.

Součástí programu byl rovněž křest publikace Marie Hrynečkové "Příběh kulturního domu Lanškroun", která se (z velké části formou rozhovorů) věnuje pohnuté historii vily a zlatnické dílny továrníka Rudolfa Emila Langera. Kmotry knihy byli starosta Radim Vetchý a radní Bohumil Bernášek.

Slavnostní otevření moderoval herec a hudebník Zdeněk Junák, který poté zahrál společně se členy své kapely Vinařští romantici několik lidových skladeb.

Program uzavíraly pohodové melodie Simony Oláhové a Anetky Vavřinkové, které si říkají Dou naboso.

Naplánována byla též tisková konference, na níž na dotazy novinářů z regionálních médií odpovídali starosta Radim Vetchý, místostarostové Miloš Smola a Oldřich Strnad, představitel OHL ŽS Brno Jaroslav Pelinka, architekt Ladislav Vlachynský, stavební dozor Jiří Hudeček a radní Bohumil Bernášek. Konferenci moderovala Tereza Juřinová.

Marie Hrynečková

 

 

 

Z původního kulturního domu se stalo Multifunkční centrum L´art

Po jednadvaceti měsících stavebních prací na kulturním domě se občané Lanškrouna dočkali jeho otevření.

Stavební práce na kulturním domě započaly 30. června 2017. Generálním zhotovitelem stavby byla firma OHL ŽS, a.s., Brno, která byla vybrána na základě výběrového řízení. Realizace probíhala podle návrhu a projektu stavby i interiéru, které vypracoval Atelier 90 s.r.o. architekta Ladislava Vlachynského.

Vysoutěžená cena představovala částku 138 mil. korun bez DPH. Vícenáklady za dobu stavby do dnešního dne nečiní více jak 10 % z původní vysoutěžené ceny. Náklady na vybavení se v současné době pohybují okolo 14 mil. korun. Nejedná se však o konečnou částku. Při zahájení stavebních prací se očekávalo dokončení stavby a její předání v září 2018. Během stavby vyvstaly jisté komplikace, jako například potřeba přepracování některých částí projektové dokumentace, a ty zapříčinily opakovaný odklad termínu dokončení.

Nový multifunkční sál o rozměrech 16,5 x 23 m v přízemí nabízí pohyblivé akustické zařízení, které umožňuje měnit parametry sálu pro různé příležitosti, jako jsou například plesy, festivaly, kongresy, výstavy, hudební kluby, malou scénu i přednášky s promítáním.

Realizaci všech akustických prvků provedla firma Soning Praha.

Prostory sálu jsou variabilní s maximální kapacitou 600 návštěvníků, kteří sedí na křeslech od české firmy Form design Kozmice. Podstatou multifunkčnosti je možnost zasunutí elevace pod režii a také možnost jeviště zcela demontovat a postavit na jiném místě v potřebných rozměrech.

V hlavním sále jsou umístěny kamery, které umožňují přímý přenos do 11 obrazovek umístěných ve vile i v novostavbě.

Součástí novostavby jsou také dva bary, kterým byla přidělena jména Nonet a Orion, podle oblíbených kapel, které v 60. a 70. letech minulého století působily v tehdejším Společenském domě.

V bezprostřední blízkosti objektu je k dispozici více než sto parkovacích míst a je zde také jedno parkovací místo pro autobus.

Přízemí v Langerově vile se zanedlouho stane zázemím pro Kulturní centrum Lanškroun a je zde také zázemí pro catering.

Místnosti v prvním patře budou sloužit jako salónky, klubovny a učebny. Salónky nesou jména členů rodiny zlatníka Rudolfa Emila Langera - salónek Georg, Hugo, Rudolf, Agatha, Bertha, Kamilla a Natalie.

V patře je zrestaurován slavnostní sál, tzv. bývalý technický kabinet s plastickým stropem, v němž jsou zakomponovány iniciály R. E. Langera.

Kulturní dům byl pojmenován L´art. Název je nositelem mnoha významů. Odkazuje na původního majitele vily zlatníka Rudolfa E. Langera, na město Lanškroun a překlad slova "art", jako umění. Jeho grafická podoba vzešla z dílny grafické designérky Ivy Návojské Pechmanové. Prvním, kdo vyslovil slovo L´art, byl zahradní architekt Zdeněk Sendler, který je zároveň autorem studie budoucího parku u kulturního domu.

Tisková zpráva MÚ

 

 

Foto:
1 až 7 - Zahájení před vstupem do nové části kulturního centra. Pásku stříhali Jiří Calábek z OHL ŽS, architekt Luboš Kaplan, místostarosta Oldřich Strnad, projektant Ladislav Vlachynský, starosta Radim Vetchý, hejtman Martin Netolický, radní PK Bohumil Bernášek, místostarosta Miloš Smola, představitel OHL ŽS Jaroslav Pelinka a stavební dozor Jiří Hudeček.

8 - Manželé Páclovi a paní Šmejdířová bydlí desítky let v rodinném domku hned naproti kulturnímu domu. Přítomen byl také Jaroslav Stejskal (na snímku není zachycen) z druhého domu. Ten jako pětileté dítě viděl v roce 1948 požár objektu, jeho maminka volala hasiče.

9 - Manželé Svetlíkovi s panem Stassiowskym.

10 - Ivona Leníčková je dcerou legendárního vedoucího restaurace Společenského domu Václava Leníčka.

11 - Ilja Michalec, Zdeněk Brýdl a Radek Krejčí z oblíbené kapely Orion.

12 a 13 - Promítání časosběrného dokumentu, který určitě stojí za vidění.

14 - Děkovná slova všem, kdo se o výstavbu nového kulturního centra i renovaci Langerovy vily přičinily zněla z úst (zleva) zpěváka hudební skupiny Nonet Jana Sisra, hudebníka kapely Orion Ilji Michalce, stavebního dozoru Jiřího Hudečka, představitele OHL ŽS Jaroslava Pelinky, architekta Ladislava Vlachynského, radního PK a proslulého diskžokeje 70. a 80. let Bohumila Bernáška, hejtmana Martina Netolického i starosty Radima Vetchého. Ten mimo jiné poděkoval i lanškrounské opozici za konstruktivní kritiku.

17 - Koncert komorního orchestru Czech Virtuosi prověřil kvalitu akustiky v prostoru. Byla hodnocena jako vynikající.

18 - Křest publikace "Příběh kulturního domu Lanškroun". Na snímku Marie Hrynečková, kmotři publikace Radim Vetchý a Bohumil Bernášek, vpravo moderátor Zdeněk Junák.

19 - Kapela Vinařští romantici zahrála lidové melodie.

20 až 22 - Tisková konference.

23 - Autorka unikátních vstupních dveří do L´art centra Petra Vlachynská se svým otcem Ladislavem.

24 a 25 - Bar Orion je v přízemí budovy, bar Nonet v prvním poschodí. Výběrové řízení na catering vyhrála společnost UP Group, která provozuje i restauraci v lanškrounské Oboře.

26 - Dou naboso Simona Oláhová a Anetka Vavřinková.

27 - V galerii v 1. poschodí jsou vystaveny fotografie L. Vlachynského z výstavby.

28 - Skleněné plastiky Andrey Staškové zdobí galerii i levé přísálí.

54 - Vstupní dveře do objektu jsou unikátem šitým na míru L´art centru. Každé z křídel je velké 3,83 x 1,24 m a váží 350 kg. Dveře jako takové vyrobila lanškrounská firma LKV KOVO, autorkou koncepce reliéfu je Petra Vlachynská, kterou jsme požádali o bližší informace k jejímu dílu:
"Chtěla jsem sem dostat něco, co bude opravdu pro Lanškroun. Do návrhu otisknout za prvé něco místního a za druhé, aby to korespondovalo s architekturou objektu. Na reliéfu je topografie místní krajiny. Vnímám, že je to kulturní dům nejen pro Lanškroun, ale i pro široké okolí. Je to takové doplnění, na jedné straně kultura a na straně druhé příroda. Vrstevnice znázorňují tu krajinu 22 obcí regionu Lanškrounska, která je velmi půvabná.
Je to bronzový reliéf litý metodou na ztracený vosk. Odlévala ji slévárna Jiřího Sovince ze Ždánice u Kostelce nad Černými lesy. Tato firma odlévá pro řadu našich předních sochařů např. Davida Černého, Kurta Gebauera a další. Na každém křídle je 9 dílů. Na míru jsou navržená i madla, protože specifikem dveří je, že se křídla otevírají k sobě, madla se vlní a při otevření zapadají do sebe jako puzzle. Na obou stranách vznikají možnosti jak se jich pohodlně chytnout. Celý ten profil jsme dlouho ladili, aby to bylo pohodlné a zároveň se křídla dostala co nejblíže k sobě."