Bezprostředně poté, co se městu podařilo odkoupit od SŽDC prostor vlakového nádraží (kromě kolejí a žluté budovy), byla vyhlášena veřejná architektonická soutěž, jak toto zanedbané místo upravit a zpříjemnit cestujícím. Do soutěže bylo zasláno šest návrhů. Ty zhodnotila odborná porota a 26. září byly nejlepší návrhy představeny veřejnosti.
Do kina, kde představení probíhalo, přišlo kolem třiceti, možná čtyřiceti lidí. Městský architekt Oldřich Bittner vysvětlil, jak soutěž probíhala, zmínil, že v osmičlenné porotě zasedli významní čeští architekti a co je důležité, že soutěž byla striktně anonymní.
Vybrány byly tři nejlepší návrhy a teprve po jejich vyhlášení byly otevřeny obálky se jmény autorů. Na děleném druhém místě se umístily návrhy autorského týmu Tomáš Kodet, Martina Kodetová z Prostějova a návrh autorského týmu Erik Erbinger, Žaneta Krutinová, Jan Pustějovský z Lolče u Mšena. Vítězem soutěže se stal návrh Ateliéru 90 autorského týmu Ladislav Vlachynský, Luboš Kaplan, David Firbas, Radim Nossek, Zdeněk Sendler a Martin Rambousek.
Po představení prvních tří návrhů proběhla diskuse k vítěznému návrhu. Ten autoři pojali jako 410 metrů dlouhou promenádu, kterou návštěvník prochází zčásti pod skleněnou střechou a zčásti ve stínu pergoly porostlé popínavou zelení. Náčrt počítá s tím, že vlaky by zajížděly dál, než jen ke žluté nádražní budově tak, aby cestující nebyli při čekání na odjezd obtěžováni deštěm, větrem či pražícím sluncem, jak je tomu v současnosti. Počítáno je i se zálivy pro autobusy, které by umožnily rychlý přestup na vlak a poté by pokračovaly do koncové zastávky na autobusovém nádraží.
Diskutující ocenili dostatek zeleně i to, že dešťová voda bude shromažďována a použita k zalévání rostlin. Několikrát bylo vysloveno přání, aby dopravní terminál ulevil přetíženému kruhovému objezdu. Jezdit by tudy mohla auta přijíždějící od Svitav a směřující na ulici Dvořákovu např. ke Kauflandu, do průmyslového areálu či na Ústí. Objevily se i konkrétní připomínky např. k cyklostezce a k jejímu napojení na již existující cyklostezku do Rudoltic, nebo k tomu, že pergola nebude dostatečně chránit před poledním sluncem.
Zanedbaný vyvýšený cíp řešeného pozemku končící strmou zdí u silnice do Agrochemu známe z nedávné minulosti jako místo, kde "bydleli" v autě tři bezdomovci. A v ještě dávnější minulosti kolem něj chodily ženy do firem v průmyslovém areálu se strachem, protože z křoví čas od času vyskočil exhibicionista. Architekti na tomto místě vidí budoucí poklidnou vyhlídku na centrum města s lavičkami chráněnými od západu habrovou stěnou.
Navrženo je 71 stání pro automobily (v současné době na nádraží parkuje obvykle kolem 20 aut).
Realizace architektonického návrhu na dopravní terminál a předprostor vlakového nádraží je podmíněna získáním dotace.
Se všemi soutěžními návrhy se bude moci široká veřejnost seznámit na výstavě ve vestibulu radnice, jejíž vernisáž se připravuje.
Marie Hrynečková
Návrhy přihlášené do soutěže jsou řazeny podle čísel, která jim byla přidělena, aby autoři zůstali v anonymitě:
Návrh č. 1 - Autorský tým Ing. Arch. Tomáš Kodet, Prostějov
Návrh č. 2 - Autorský tým – Bc. Erik Ebringer, Bzenec, Bc. Žaneta Krutinová, Praha 5 a Ing. Jan Pustějovský, Ph.D., Loleč u Mšena
Návrh č. 3 - Autorský tým - PRO CEDOP s.r.o., Praha 17
Návrh č. 4 - ATELIER 90 s.r.o., Brno
Návrh č. 5 - Ing. arch. Jiří Neuvirt, Sezemice a Ing. arch. Vojtěch Novotný, Praha 6
Návrh č. 6 - Ing. arch. Pavla Prokopiusová, Opava
Do soutěže bylo přihlášeno šest návrhů, všechny si můžete prohlédnout na:
https://www.lanskroun.eu/pozvanka-na-verejne-projednani-architektonicko-urbanisticke-souteze-dopravni-terminal/d-11577
Foto:
1 - zleva městský architekt Oldřich Bittner, starosta Radim Vetchý, architekti Ladislav Vlachynský a Luboš Kaplan.
2 až 5 - V prostorách kina byly vystaveny všechny soutěžní návrhy.
6 až 8 - Současný stav prostoru nádraží.
9 až 12 - V těchto místech je navrženo poklidné zákoutí s lavičkami a vyhlídkou na centrum města.