Poslanecká sněmovna minulý týden schválila velkou většinou hlasů změnu zákona o rozpočtovém určení daní (RUD). Díky této novele získají menší města a obce navíc více než 13 miliard korun ročně. Naopak méně peněz dostanou čtyři největší města a malé vesnice. Nyní bude o návrhu hlasovat Senát a následně ho podepíše prezident. Vzhledem k počtu poslanců, kteří novelu podpořili se dá očekávat, že by přehlasovali i případný nesouhlas Senátu a prezidenta.
A jaký význam bude mít přerozdělení daní pro Lanškrounsko?
Doposud z daní získávaly obce v regionu 168 543 000 Kč. Díky RUD dostanou přibližně o 47 milionů více – tedy 215 483 000 Kč. Znamená to nárůst příjmů o téměř 28%. Do Lanškrouna přiteče o 18 milionů ročně více, než doposud. Nejvíce si polepší Damníkov, Tatenice a Horní Čermná. Naopak o 11% klesnou příjmy obci Strážná, kde žije něco málo přes 100 obyvatel.
Představitelé obcí mají z navýšení rozpočtů radost. Nové prostředky využijí například na opravu komunikací, dostavění kanalizace, splácení úvěrů, nebo na drobnosti, které povedou k postupnému zvelebení obce.
Přestože je teoreticky možné, že zákon přeci jen schválen nebude, tak jsme se zeptali starostů a starostek z regionu, co pro ně změna příjmů znamená a na co by chtěli peníze použít.
Pozn. – výsledné příjmy se mohou ještě změnit – například v závislosti na počtu obyvatel, počtu dětí ve škole atd. Navrhované příjmy jsou tedy orientační.
Albrechtice
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 7 191 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 9 146 Kč
Rozdíl: 1 955 Kč
Původní daňové příjmy: 3 445 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 4 381 000 Kč
Rozdíl: 936 000 Kč
Nárůst: 27,2%
Anenská Studánka
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 7 845 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 9 194 Kč
Rozdíl: 1 349 Kč
Původní daňové příjmy: 1 616 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 1 894 000 Kč
Rozdíl: 278 000 Kč
Nárůst: 17,2%
Místostarosta obce Pavel Petr: Pokud by došlo k nárůstu příštím roce o 278 000 Kč, rádi bychom finanční prostředky použili na opravu místních komunikací a údržbu veřejných prostranství (zeleně).
Cotkytle
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 8 246 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 9 846 Kč
Rozdíl: 1 600 Kč
Původní daňové příjmy: 3 414 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 4 075 000 Kč
Rozdíl: 661 000 Kč
Nárůst: 19,4%
Čenkovice
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 7 651 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 9 171 Kč
Rozdíl: 1 520 Kč
Původní daňové příjmy: 1 339 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 1 605 000 Kč
Rozdíl: 266 000 Kč
Nárůst: 19,9%
Starosta obce Martin Betlach: V obci Čenkovice se veškeré finanční prostředky investují do oprav místní komunikace, rozšíření stávající kanalizace + napojení dalších občanů.
Damníkov
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 7 134 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 10 137 Kč
Rozdíl: 3 003 Kč
Původní daňové příjmy: 5 001 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 7 106 000 Kč
Rozdíl: 2 105 000 Kč
Nárůst: 42,1%
Dolní Čermná
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 6 899 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 9 433 Kč
Rozdíl: 2 534 Kč
Původní daňové příjmy: 9 121 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 12 471 000 Kč
Rozdíl: 3 350 000 Kč
Nárůst: 36,7%
Horní Čermná
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 7 144 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 9 969 Kč
Rozdíl: 2 825 Kč
Původní daňové příjmy: 7 308 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 10 198 000 Kč
Rozdíl: 2 890 000 Kč
Nárůst: 39,5%
Horní Heřmanice
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 7 634 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 10 068 Kč
Rozdíl: 2 434 Kč
Původní daňové příjmy: 3 947 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 5 205 000 Kč
Rozdíl: 1 258 000 Kč
Nárůst: 31,9%
Starosta obce Tomáš Beran: Vzhledem k celkově ne úplně optimistické situaci veřejných financí, je tato zpráva až trošku neuvěřitelná. Pokud se ale vrátím k tomu, že tyto finance opravdu budou k dispozici v našem rozpočtu, určitě přispějí k obnově a rozvoji naší obce. Dokážu si jejich použití představit na rozvoj školních i mimoškolních aktivit našich dětí a mládeže, obnovu rozbitých veřejných cest, nutné opravy budov ve veřejném vlastnictví, údržby veřejných prostranství a další z nedostatku financí zanedbávané a odkládané projekty. Použití financí je především dané rozhodnutím zastupitelstva obce. Nedostatek financí je na venkově nezřídka velmi patrný, proto normálně uvažující zastupitelstvo obce spolu se starostou, nebudou mít na opravdu dlouhá léta problém kam svěřené finance optimálně investovat.
Horní Třešňovec
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 7 032 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 9 221 Kč
Rozdíl: 2 189 Kč
Původní daňové příjmy: 4 163 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 5 459 000 Kč
Rozdíl: 1 296 000 Kč
Nárůst: 31,1%
Krasíkov
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 6 845 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 8 413 Kč
Rozdíl: 1 568 Kč
Původní daňové příjmy: 2 204 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 2 709 000 Kč
Rozdíl: 505 000 Kč
Nárůst: 22,9%
Lanškroun
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 7 491 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 9 227 Kč
Rozdíl: 1 786 Kč
Původní daňové příjmy: 75 832 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 93 912 000 Kč
Rozdíl: 18 018 000 Kč
Nárůst: 23,8%
Starostka města Stanislava Švarcová: Já si dovolím být ještě opatrná, zatím není situace zcela jistá, i výše přidělených prostředků.
Ale k Vaší otázce, co je dle mého názoru ve městě nejvíce potřeba. Doslova mě "straší" dvě ulice - Kollárova a Čechova, tady je potřeba jejich rekonstrukce. Občané jistě uvítají osazení a vybavení městských zahrad, v první fázi by mělo dojít k vybudování cest k průchodu zahradami podle již vypracované projektové dokumentace. Veřejnost ví o snaze zlepšit prostředí smuteční síně. Některé budovy města jsou stále bariérové a rozhodně by si zasloužily investici do bezbariérového vstupu (kulturní centrum, muzeum, školy). Po velké investici volá budova zámku, gymnázia, konírna, péči potřebují i drobné památky. Lepší zázemí si zaslouží i technické služby, nevylučuji možnost vybudování 3. etapy skládky komunálního odpadu.
Dům dětí a mládeže je v malých a nevyhovujících prostorách, stejně tak knihovna. Rozvoj si zaslouží i lokalita rybníků.
Budovy škol a školek též potřebují každoroční opravy, někde i většího rázu, např. elektroinstalace v budově nám. J.M. Marků, Al. Jiráska 140, výměna oken v MŠ Žižkova. A je moc dobré mít připravené pozemky k výstavbě rodinných domků.
Lubník
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 6 848 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 8 424 Kč
Rozdíl: 1 576 Kč
Původní daňové příjmy: 2 164 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 2 662 000 Kč
Rozdíl: 498 000 Kč
Nárůst: 23,0%
Starosta obce Karel Langhamer: V první řadě bych určitě navrhl dát tuto částku na opravu místních komunikací, na zasíťování stavebních pozemků a na veřejné osvětlení. V dalším období pak na opravu kulturního domu a rekonstrukci sociálního zařízení v budově OÚ.
Luková
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 7 258 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 9 163 Kč
Rozdíl: 1 905 Kč
Původní daňové příjmy: 5 066 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 6 396 000 Kč
Rozdíl: 1 330 000 Kč
Nárůst: 26,3%
Starostka obce Miroslava Fojtů: Naše obec samozřejmě vítá novelu zákona o rozpočtovém určení daní, která byla schválena poslaneckou sněmovnou. Jako asi každý starosta jsem po celou dobu sledovala schvalovací proces a informovala jsem o tom také zastupitele i veřejnost na zasedání zastupitelstva obce.
Nestává se nám často, abychom byli svědky takových dobrých zpráv, jako je schválení spravedlivějšího rozdělování daní obcím. Přesto všechno je třeba stát pevně na zemi a nepropadat přílišné euforii. Suma, kterou naše obec získá je pěkná a bude tvořit významnou část rozpočtu. Pro nás to bude znamenat hlavně snazší splácení úvěrů, které jsme vzali na opravu a pořízení dalších obecních bytů. Teď máme naději, že časem opravíme a budeme moci průběžně snáz udržovat i všechny další nemovitosti v majetku obce a že pořídíme i další občanskou vybavenost pro obyvatele Lukové a Květné.
Jako příklad mohu uvést, že kdyby novela tohoto zákona platila už od r. 2012, pohodlně bychom zřídili prostory pro rozšíření kapacity mateřské školy z vlastních prostředků. Jelikož tomu tak zatím nebylo, rozhodli jsme se vzít výhodný úvěr od České spořitelny. Pro představu, kam dále nasměrovat finanční prostředky, mohu ještě uvést na náměstí v Lukové stojící kulturní dům, který po celá dlouhá desetiletí nebyl opravován. Teprve, když se nám jej po dlouhých peripetiích podařilo získat převodem od státu, můžeme s jeho opravou začít. Projektantem byly náklady zhruba odhadnuty na cca 12 milionů Kč.
Míru radosti ze schválené novely již také ovlivňují zprávy o tom, jaké další výdaje v příštích letech hodlá stát na obce přenést a stačí se rozhlédnout ve vsi kolem sebe a hned člověk vidí, kam všude by se dalo investovat. Takže radost ano, ale s rozumem a s jistou dávkou pokory a skromnosti v dalším hospodaření.
Ostrov
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 7 647 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 10 110 Kč
Rozdíl: 2 463 Kč
Původní daňové příjmy: 4 726 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 6 248 000 Kč
Rozdíl: 1 522 000 Kč
Nárůst: 32,2%
Místostarostka obce Marta Schipplová: Ze schválení nového RUD máme radost a doufáme, že i další schvalovací proces dopadne pro nás, malé obce, dobře. V naší obci v současné době plánujeme postupné opravy místních a účelových komunikací, což vyžaduje nemalé finanční náklady a navýšené finanční prostředky budou s největší pravděpodobností využity k realizaci těchto záměrů.
Petrovice
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 6 574 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 8 709 Kč
Rozdíl: 2 135 Kč
Původní daňové příjmy: 1 650 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 2 186 000 Kč
Rozdíl: 536 000 Kč
Nárůst: 32,5%
Rudoltice
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 6 821 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 8 654 Kč
Rozdíl: 1 833 Kč
Původní daňové příjmy: 11 800 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 14 971 000 Kč
Rozdíl: 3 171 000 Kč
Nárůst: 26,9%
Sázava
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 6 720 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 8 475 Kč
Rozdíl: 1 755 Kč
Původní daňové příjmy: 3 891 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 4 907 000 Kč
Rozdíl: 1 016 000 Kč
Nárůst: 26,1%
Starosta obce Jiří Malátek: Dění kolem nového návrhu RUD samozřejmě sledujeme a pokud projde, tak to bude nejen pro nás, ale pro většinu obcí vítané a dlouho očekávané vylepšení obecních rozpočtů. V naší obci máme v této době rozpracováno několik finančně náročných akcí, jako je například výstavba chodníku, oprava mostu, ale především pracujeme na rekonstrukci obecní budovy, ve které je umístěn sál a pohostinství. Dále se snažíme získat pozemky vhodné pro budoucí bytovou výstavbu. Navýšení prostředků obce bude tedy využito v současné době především na tyto investiční akce.
Strážná
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 10 267 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 9 112 Kč
Rozdíl: - 1 155 Kč
Původní daňové příjmy: 1 191 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 1 057 000 Kč
Rozdíl: - 134 000 Kč
Pokles: 11,3%
Starostka obce Kristýna Indrová: S nedočkavostí jsme očekávali nové RUD. Doufali jsme, že nám přinese nové prostředky, abychom bez větších problémů mohli našim občanům zajistit služby, které obyvatelé větších obcí mají (např. pitnou vodu, systém kanalizace, podpora podnikání apod.). Jestliže nejchudší obce s cca 100 obyvateli budou mít o 11% nižší příjem z RUD, je nový systém špatný. Zatímco největší města přijdou o necelá 3% na úkor chudších obcí a nejmenší obce o 11% ve prospěch obcí bohatších, nemůžeme být spokojeni.
Tatenice
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 7 771 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 11 011 Kč
Rozdíl: 3 240 Kč
Původní daňové příjmy: 6 605 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 9 359 000 Kč
Rozdíl: 2 754 000 Kč
Nárůst: 41,7%
Starosta obce Vladimír Žák: Zvýšené příjmy využijeme samozřejmě na investice. V příštím roce plánujeme kanalizaci, opravy místních komunikací a stavební úpravy v MŠ. Vzhledem k mnoha žádostem o byt uvažujeme také o výstavbě bytového domu. Potřebovali bychom zvýšit počet obyvatel alespoň o 40 lidí - i kvůli RUD. Naše obec má největší rozlohu na Lanškrounsku a zákon o RUD nově započítává max. 3 ha/na obyvatele. V našem případě tak dochází k částečnému krácení rozlohy obce pro výpočet sdílených daní. To však neuvádím jako stížnost, protože si i tak výrazně polepšíme.
Trpík
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 8 394 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 9 000 Kč
Rozdíl: 606 Kč
Původní daňové příjmy: 596 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 639 000 Kč
Rozdíl: 43 000 Kč
Nárůst: 7,2%
Starosta obce Milan Hradecký: Uvedenou částku použijeme rozhodně velmi dobře, buď na dokončení Multifunkční plochy, dovybavení lavičkami a případně prvky na vybavení dětského hřiště. Nebo v případě získání dotace bude částka použita na opravu kaple. Rovněž uvažujeme o parkovišti u místního hřbitova, dobudování parku a dalších věcí potřebných na rozvoj a zvelebení naší obce.
Výprachtice
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 7 353 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 10 018 Kč
Rozdíl: 2 665 Kč
Původní daňové příjmy: 7 279 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 9 918 000 Kč
Rozdíl: 2 639 000 Kč
Nárůst: 36,3%
Starosta obce Miroslav Stejskal: Financování obcí je dlouhodobě podhodnoceno. Několikanásobný rozdíl proti velkým městům musí být za desítiletí znát. Přitom obce spravují desítky kilometrů vodovodů, kanalizací a obecních komunikací. Stav tohoto majetku je slušně řečeno špatný. Připojení jedné rodiny na kanalizaci, vodu a plyn je v malých obcích výrazně, oproti městu, dražší (domky jsou často i několik desítek, někde i stovek metrů od sebe). Podobná situace je v případě financování škol (nedostatek žáků). Dosavadní příjmy rozpočtu obce (8,4 mil) na financování chodu obce nestačí. Neustále se hovoří o korupci na malých obcích. Ze svého
pohledu musím konstatovat, že tomu tak není. Lidé si daleko více všímají toho, co se v komunální sféře děje a porovnávají náklady obce s tím, za kolik by to dělali oni. Znám starosty a vím, že mnohdy některé věci podporují i ze svých prostředků. Snažíme se řadu výdajů zveřejňovat. Naší prioritou je udržet školu, rozšířit a opravit vodovod, osvětlení, hospodu, zajistit vybavení pro hasiče, opravit místní komunikace apod. Pokud např. ve školství projdou návrhy tak, jak je připravoval kdysi ministr Dobeš, bude nucena většina obcí druhý stupeň školy zavřít. Problémy jsou i v případě obcí, kde je navíc území NATURA 2000, zde se musí v rámci územního plánu zpracovat hodnocení SEA apod. Tím se územní plánování mnohdy o statisíce prodraží. Obecní budovy potřebují údržbu, stejně tak osvětlení, kanalizace apod. na všem je vidět zub času. Faktem je, že slibovaná částka by mnoho vyřešila. Dokud však do rozpočtu obce nepřijde, neberu to vážně. Těch slibů pro obce již bylo hodně a co se z toho realizovalo??? Obcím přibyla pouze agenda a odpovědnost. Na obce přešla agenda mateřských a základních škol, sociálních služeb, pomáhají financovat i zdravotnictví apod. Domnívám se osobně, že si obce s nárůstem rozpočtu poradí. Možná některá obec má jiné priority, než jsem zde uvedl, ale v zásadě jsme na tom všichni obdobně.
Žichlínek
Původní daňové příjmy na 1 obyvatele: 6 888 Kč
Navrhované daňové příjmy na 1 obyvatele: 9 048 Kč
Rozdíl: 2 160 Kč
Původní daňové příjmy: 6 185 000 Kč
Navrhované daňové příjmy: 8 125 000 Kč
Rozdíl: 1 940 000 Kč
Nárůst: 31,4%
Starosta obce Otakar Řehák: Především chci nesmírně ocenit práci lidí, kteří se o tento výsledek zasloužili! Na druhou stranu raději ani nedomýšlím, o co všechno občané naší obce mnohaletou nespravedlností přišli. Jedná se sice o nárůst 31%, ale protože běžné opakující se náklady zůstávají za běžných okolností stejné, šlo by celé navýšení do rozvojových programů nebo do oprav a údržby majetku, na které dříve nebylo. Z tohoto pohledu by se tedy jednalo o zvýšení našich možností cca o 70 %. V naší obci v minulém roce došlo k požáru společenského sálu, který pro nás má velký význam. V současné době jsou práce na jeho obnově v plném tempu, zadlužení nám ale po dobu osmi let ukrojí ročně více než 0,8 mil.Kč. Nabízí se zbývající část navýšení použít na rychlejší oddlužení, ale jelikož se nám podařilo získat úvěr na sál za velmi výhodných podmínek, půjdou tyto prostředky (soudím tak i z prvních reakcí ostatních zastupitelů) zřejmě do rozvoje. Možností je více než dost: přestává nám stačit kapacita mateřské školky, dožívá technologie kabelové televize, místní komunikace a obecní byty by zasloužily intenzivnější údržbu či modernizaci, aktivní sportovci a škola potřebují nová sportovní zařízení - a mohl bych pokračovat ještě dlouho. Velké projekty jako např. centrální kanalizace jsou pro nás bohužel stále vzdálené.
Text: Matěj Brýdl
Předpoklad příjmů: Aktuálně.cz