Na lanškrounské konferenci o cyklistice se sešli zástupci tří krajů

cyklokonferenceVe čtvrtek 5. dubna Lanškroun přivítal ve své historii nejvýznamnější konferenci o cyklodopravě. Dvacítka účastníků z Královéhradeckého, Pardubického a Olomouckého kraje se sešla na cyklokonferenci „Nová dálková cyklotrasa č. 14 a nové trendy v cyklodopravě“. Během čtyřhodinového jednání se probral stav cyklotras, a došlo i na nový špičkový výrobek z Lanškrouna – cyklokočárek v několika verzích od místní firmy DANDY.


Konference proběhla ve vstupních prostorách zámeckého sálu na náměstí Aloise Jiráska pod patronací Města Lanškroun a národního cyklokoordinátora Ing. Jaroslava Martínka.
Její jednání bylo rozdělené do dvou bloků: Cykloturistika (před polednem) a Cyklodoprava (po poledni). Diskuse probíhala vždy bezprostředně po každém jednotlivém tématu.
Na začátku, po úvodu Mgr. Miloše Krejčího, ředitele lanškrounského Infocentra, oslovil přítomné místostarosta pan Ing. Bohumil Bernášek. Připomněl, že Lanškroun je dnes městem cyklistiky, ale i výrobců kol, z nichž první působil krátce hned po válce ve čtyřicátých letech minulého století.


Hlavní slovo měl pan Ing. Jaroslav Martínek z Ministerstva dopravy. Jeho posláním je koordinovat rozvoj cyklistické dopravy v Centru dopravního výzkumu, v.v.i.. Dělá to již 13 let. Na konferenci vystoupila také RNDr. Renata Šedová, která vedla národní cykloprůzkum.


Velmi aktuální – a pro Lanškroun mimořádně významná – je navrhovaná národní cyklotrasa číslo 14. O ní se jednalo většinu prvního bloku. Dálková cyklotrasa č. 14 zatím není na podrobných mapách vyznačená, ale bude propojovat všechny tři jmenované kraje. Jedním z cílů cyklokonference bylo upřesnění průběhu této cyklotrasy, která je vedena už v současnosti ve velké míře po cyklostezkách.

Dálkové cyklotrasy protínající území několika krajů je nutno řešit po úsecích, a ty musejí být administrativně včas v předstihu připravené k výstavbě, a to i v souvislostech (pozemky apod.).

Vedle problémů s financováním výstavby cyklostezek se někdy také naráží na legislativu a na námitky firem – například vlastníci lesů se brání oficiálnímu využívání jejich zpevněných lesních cest pro potřebu cykloturistiky.
Velkým přínosem bude v poslední době vznikající Asociace měst přátelských k cyklistům, sdružující města, jež podepsala takzvanou Uherskohradišťskou chartu.
Zajímavým projektem je „Česko jede“ – nabídka výletů na kole s pomocí webových prezentací, podle švýcarského vzoru.
Zajímavé jsou úvahy o souvislostech. Pojetí cykloturistiky v Německu, Polsku, Rakousku nebo v Česku se v jednotlivostech liší. Němci například oceňují nabídky „balíčků“ víceetapových dálkových tras. Tomu například odpovídá český projekt „Labská stezka“.
V Česku jezdí na kole podle statistik 4,75 milionu lidí, z nich jeden milion velmi aktivně.
Cyklotrasy je dobré budovat i pro jízdu na in-line bruslích. Ve světě existují in-line trasy dlouhé i 30 až 50 kilometrů.
Navrhování vhodných cyklovýletů by měly vzít za své i cestovky. Mohlo by se jednat o čtyři kategorie:
1. Rekreační turisté – rodiny s dětmi
2. Rekreační turisté – v různé fyzické kondici
3. Terénní cyklisté na horských kolech
4. Dálkoví cykloturisté


RNDr. Renata Šedová (vedoucí Divize rozvoj regionů a jednatelka společnosti OHGS s.r.o.): V obecném měřítku provedli široký průzkum přes online dotazníky, co lidé v oblasti cykloturistiky očekávají. Obdrželi skoro 5000 odpovědí a to dává dosti reprezentativní výsledek. Konstatuje se, že ČR má nevyužitý potenciál, nedostatečnou infrastrukturu, potřebujeme větší nabídku vícedenních pobytů a oblíbených dálkových tras (což v zahraničí funguje), kvalitnější služby i doplňkové relaxační programy. Chybí průvodci, nabídka zajímavých zastávek v průběhu tras a tak dále.

O svých zkušenostech hovořili představitelé krajů a lokalit:


Mgr. Radek Stojan (Olomoucký kraj): Provedli pasportizaci tras, aby se jejich číslování stalo systematičtější. Přeznačili páteřní cyklotrasy. Zjistili souvislosti, aby se prostředky kraje vynakládaly co nejhospodárněji. Mají na svém území 2803 kilometrů cyklotras označených 7 tisíci značek. Pomáhá jim významně Klub českých turistů.
Vydali vynikající kapesní brožuru „Cykloprůvodce Olomouckým krajem“ s podtitulem „Nejkrásnější trasy – popisy – výškové profily – tipy na zajímavosti“. Popisovaných tras je 10 a následuje seznam 46 hotelů a penzionů zapojených do projektu Cyklisté vítáni s nabídkou ubytování na jednu noc, vyprání a usušení oblečení a výstroje, bezplatné uchovávání kol v uzamčené místnosti atd.


Pavel Mucha (Královéhradecký kraj): Kraj má v pěti svých okresech 139 cyklotras o celkové délce 1898 kilometrů. Věnují se především Labské stezce vedoucí podél toku Labe od pramene až do Bad Schandau na hranici s Německem. Na ní pořádají různé typy etapových akcí pro cyklisty, rodiny, děti, seniory nebo handicapované občany. Jiná verze akce vede až do německé Riesy, což je 600 km (polovina délky toku Labe).
Pan Mucha předvedl podrobnou prezentaci a to s velkým zaujetím, neboť je sám aktivním cyklistou. Pro Labskou stezku a její organizaci bylo zřízené samostatné občanské sdružení Labská stezka o.s.


PaedDr. Karel Crhonek (první místostarosta, Zábřeh na Moravě): Podrobně popsal jednu z možností výstavby nových cyklostezek – s využitím existujících opuštěných komunikací, například původního drážního tělesa opuštěného výstavbou železničního koridoru. Zábřežští nejen že předešli likvidaci této stavby a tak ušetřili peníze na obou stranách – železnici i sobě, ale vytvořili prostor pro naučný charakter stezky – chystají zde i jakýsi skanzen železniční historie. Tato cyklostezka je dlouhá 2,5 kilometru a směřuje ze Zábřeha na Hoštejn. Součástí projektu bude i desetihektarová plocha pro zážitkovou pedagogiku škol. Stavba je podporovaná Státním fondem dopravní infratruktury a Olomouckým krajem.
Nová cyklostezka bude slavnostně otevřená za několik týdnů 2. června za účasti hejtmana Olomouckého kraje.


Bc. Alexandra Jetmarová, z oddělení regionálního rozvoje a cestovního ruchu krajského úřadu Pardubického kraje, pak informovala o aktivitách krajského úřadu podporovat cyklodopravu na území kraje i v aktuálně složité finanční situaci.


Ing. Martínek pak podrobněji mluvil o cyklotrase č. 14. Zatím je rozdrobená do řady nepropojených úseků. Je velmi potřebná dobrá vzájemná komunikace dotčených obcí a měst. Na území Pardubického kraje existuje dokončená síť cyklostezek v oblasti Ústí nad Orlicí, Chocně, Letohradu a České Třebové.
Je hotová dokumentace pro spojení Ústí nad Orlicí přes Potštejn na hranici kraje.
Směr do Orlických hor se nedaří prosadit, není dostatečná podpora.
Trasa Česká Třebová – Lanškroun vázne jen na nedostatku peněz. Budou se brzy realizovat jen úseky Lanškroun – Rudoltice a Česká Třebová – Rybník.
Účastníci konference diskutovali o spojení Hoštejn – Tatenice. Zábřežští navrhují uvažovat o trase z Hynčiny na Korunu a pak na Krasíkov.


RNDr. Šedová doporučovala najít pro trasu č. 14 marketingově výrazný název. Přitažlivý. Jsme v oblasti, která ještě nepřitahuje. Pražáci míří na jih (Šumava) a na sever (Krkonoše). Málokdo na východ.

Závěrem pan Ing. Martínek ocenil věcnou diskusi a poznamenal, že konference s takovýmto počtem účastníků je pro plodnou výměnu názorů ideální. 

Umístění cyklokonference, která se zabývala dálkovou cyklotrasou propojující Čechy s Moravou, do Lanškrouna bylo velmi důležité i proto, že, jak vyplynulo z této cyklokonference, právě úsek kolem Lanškrouna, a to jak k hranici Olomouckého kraje i úsek směrem do Čech, jsou problémovým místem dálkové cyklotrasy, neboť v ostatních částech buď cyklostezky již jsou (Královéhradecký kraj od Hradce Králové po Potštejn a Ústí nad Orlicí – Česká Třebová; Olomoucký kraj od Lupěného/Hoštejna po Zábřeh) nebo jsou připraveny k realizaci (Potštejn - Ústí nad Orlicí).


Úkolem je naplnit nejen rok 2013, ale další rozpočtové období Evropské unie hodnotnými projekty a usilovat o přidělení finančních prostředků, aby stále se zvyšující počet cyklistů a cykloturistů jezdil mimo hlavní silnice s hustou autodopravou a tedy bezpečně. To samé platí pro cesty rodin s dětmi na kole. Aby se vydávaly na bezpečné výlety, potřebují pro cyklisty vyhrazené cyklostezky, jejich přesné vyznačení v mapách a přehledné značení v terénu.


V další části konference představitelé výrobních firem DANDY Trade z Lanškrouna a KOSTKA – kolobka, s.r.o. z Potůčníku u Hanušovic, představili varianty svých patentově chráněných výrobků: cyklokočárků Dandy pro děti i seniory, přídavných nákladních cyklokočárků k běžnému jízdnímu kolu a koloběžky s kočárkem. K této problematice se vrátíme samostatným článkem.

 


Jiří Kohout


Související weby:
http://www.cyklostrategie.cz/
(Podpora rozvoje cyklistiky v ČR s využitím zahraničních vzorů a zkušeností)
http://www.cyklostrategie.cz/cyklisticka-mesta/uherskohradistska-charta
(podrobnosti a Uherskohradišťské chartě)
http://www.ceskojede.cz/
(Začínající stránka s informacemi o regionálních ale i mezinárodních cyklotrasách. Zatím slouží spíš plánování budoucích cyklostezek apod., ale doladí se co nejdříve i pro běžné užiuvatele. Uvítají zaslání pokladů.)
www.cyklistevitani.cz
(Přehled míst se službami projíždějícím cyklistům)
www.cyklokocarek.cz
(Informace o patentovaném řešení)