Snoezelen pro těžce postižené děti

SnoezelenV květnu byla v Základní škole speciální na Olbrachtově ulici zprovozněna nová místnost, tak zvaný snoezelen. Příjemným dojmem působící místnost vybavená vodním lůžkem, barevnými světly s nejrůznějšími efekty, fosforeskujícími tyčinkami a vlákny, možností relaxační hudby. Nechybí tu polštáře a textilní hračky.

 "Nejvíc jsem při zařizování místnosti myslela právě na těžce postižené děti" - řekla nám Mgr. Hana Šilarová, učitelka ZŠ speciální v Lanškrouně, která se zřízení i využívání této místnosti velmi věnuje. "Cílem je podpora pohybového rozvoje těžce postižených dětí. Jde o to, že postižené dítě může mít až senzorickou deprivaci, to zn. že není schopné získávat podněty přirozeným způsobem jako zdravé dítě. Vnímání těchto podnětů je potřeba podpořit. Ve snoezelenu má dítě jednak možnost vnímat celým tělem hudbu, jednak ho lákavé světelné podněty inspirují, případně vedou například k tomu, že začatý pohyb dokončí. Třeba jenom zvedne ruku.
Naše škola má povinnost nabízet vzdělání i těžce postiženým dětem např. bazální stimulaci. A i takovéto technické prostředky podporující vnímání podnětů nám v tom mohou pomoci.
Těžce postižené dítě má svůj vlastní vývoj. Pro někoho je učením čtení, psaní, počítání a pro někoho třeba úchop ruky. Jde o vývojovou řadu. A dítě s těžkým postižením může trénovat ovládání pohyblivosti rukou, dlaní a prstů, čímž podporujeme jeho rozvoj a individuální učení. Ve snoezelenu vidím dobré využití také pro děti s autismem, kterých tu máme několik, děti s těžkými poruchami komunikace, dále pro děti s poruchou pozornosti a hyperaktivní děti - u těch chceme místnost využívat zejména k relaxaci, zklidnění, zastavení se. Pro tyto skupiny dětí vidím snoezelen jako přínos" - říká Hana Šilarová.

Základní školu speciální nyní navštěvuje 28 dětí, takže snoezelen bude určitě plně využíván. Děti si na něj už nyní zvykají a rády v něm pobývají. Přesto jsme se s paní učitelkou Šilarovou shodli na tom, že ani drahé technické zařízení nemůže nahradit lidské dotyky. Při práci s dětmi tak bude vždy na prvním místě citlivý lidský přístup.

Snoezelen v ZŠ speciální se podařilo vybudovat a zprovoznit díky finančnímu příspěvku od Pardubického kraje, který pokryl přibližně třetinu nákladů. A dále také díky sponzorským příspěvkům firem a soukromých osob z Lanškrouna a okolí. Jsou to: SAMARIUM s.r.o., ISCAREX s.r.o., AVX Czech Republic s.r.o., Jiří Mareš – ZAPO, Tomáš Krejča, Ing. Tomáš Zedníček, Ph.D., Ing. Jan Marek – KANTES, MVDr. Vojtěch Švarc a Čalounictví Jaroslav Žák.
Na filozofii celé terapie se zásadním autorským návrhem a projektem sponzorsky podíleli: ing. Petr Lukeš ArtLiTe Studio, Truhlářství Pospíšil Josef, Petr Brich BRITEK audio studio. Částečné snížení nákladů umožnila vstřícnost firem: DUO- AKVA, REGA, Zdeněk Tuvora Tumag, RECAL. Výborná spolupráce byla s firmami, které postupně pracovaly na technické realizaci a přípravě speciální místnosti: Milan Růžička Elektro, Elektroinstalace Miroslav Vlášek, B&V Gips s.r.o..

Slovo snoezelen /vyslovuje se snuzelen/ pochází z nizozemštiny a vzniklo spojením dvou slov: snuffelen (čichat) a doezelen (dřímat). Český překlad neexistuje.


Text: Marie Hrynečková
Foto: Hynek Brýdl