Po zveřejnění rozhovoru se skatery Honzou Duškem a Jakubem Šindelářem jsme o vyjádření ke stavu lanškrounského skateparku požádali tři osoby: majitele stavební firmy Keramizol, starostku města Lanškroun a předsedu České asociace skateboardingu.
Od představitelky města Stanislavy Švarcové se nám zatím reakci získat nepodařilo. Milan Zientek z firmy Keramizol nám poskytl vyjádření písemně a s předsedou České asociace Janem Lankašem jsem se sešli přímo ve skateparku.
Milan Zientek, KERAMIZOL s.r.o., Letohrad
Pokud se mám vyjádřit ke kritice místních skejťáků pana Duška a Šindeláře, tak před tím, než tak učiním sděluji, že je zcela evidentní ovlivnění těchto borců od konkurenčních firem zejména FIVERAMPS popř. MYSTIC. Nikdy jsem nechtěl používat metody hanění a plivání na konkurenci, ale tento stav tak do přílohy přikládám několik fotek ze zakázek zejména firmy FIVERAMPS, která je v tomto tažení hlavním iniciátorem. Ať zasvěcení, nebo nezasvěcení sami posoudí, jak vypadá jejich práce. Dále dodávám, že ještě než jsme začali realizovat sportovní areál v Letohradu tzn. SKATEPARK a BIKEPARK, tak jsme vážně uvažovali o spolupráci se jmenovanou firmou, ale rozhodla naše prohlídka jejich tehdy „nejnovější“ realizace skateparku Slatina u Brna. Tam jsme viděli rozpraskané betonové konstrukce, nezabroušené ocelové prvky a nezačištěné betony bočních stran překážek, tak jsme se rozhodli pro realizaci bez využití této subdodávky. Ostatní v přiložené fotodokumentaci posuďte sami…
Po přečtení kritiky jsem nelenil a zajel jsem se osobně podívat i na další konkurencí realizovaný areál SKATEPARKU v Desné nad Loučnou a taktéž přikládám pár fotek. Hrubost betonu, díry poblíž vpusti, která je navíc plastová a dle mého názoru nepřežije zimu… (tento výraz rádi používají pánové), praskliny apod.
Nyní k názorům pánů Duška a Šindeláře:
- Vyjádření ohledně zkušenosti naší firmy nebudu komentovat, protože je nevyvratitelným faktem, že jsme stavěli na základě předané projektové dokumentace, kterou pro investora zpracovávala firma FIVERAMPS a dle mého názoru jsme provedli vše dle této dokumentace. Jistě je možné cokoliv dle případných představ skejťáků upravit a táži se jich. Kde byli v průběhu provádění díla? Proč se „vyloupli“ až na samotném konci? Nezasvěceným dále sděluji, že jsme v průběhu provádění díla sami vyzývali zástupce investora, aby projednal, nebo přizval na kontrolní den zainteresované lidi, o kterých všichni mluvili, aby bylo možné si vyjasnit jejich požadavky např. i ukončení railu copingem a jistě by se daly upravit případné rozměry překážek, které, znovu opakuji, mají rozměry v souladu s normou pro valivá sportoviště. PROČ SE TEHDY ZÁSTUPCE INVESTORA NESPOJIL S MÍSTNÍMI SKEJŤÁKY MI NENÍ JASNÉ A VĚŘÍM, ŽE VÁM ODPOVĚĎ NA TUTO OTÁZKU SDĚLÍ ZASVĚCENÍ.
- Kritizované rozměry zábradlí je taktéž několikrát projednaná záležitost přímo na stavbě a osobně bych toto zábradlí taktéž snížil na pojízdnou úroveň a navíc prodloužil, ale investor z důvodu bezpečnosti trval na rozměrech klasického zábradlí, což jsme opět provedli.
- Chybějící copingy popisuji již v bodě 1) a je zcela jasné, že pokud byly v rozpočtu odsouhlasené copingy na bazénu a překážkách a tyto byly provedené s našim upozorněním na další doplnění, které nebylo akceptováno ze strany investora, tak tam prostě nejsou provedené.
- Pochybnosti nad povrchy leštěného betonu jsou neoprávněné. Nikde nic nepráší a jsou provedené ve standardní kvalitě. Pokud se podíváte na práci konkurence FIVERAMPS viz. foto v příloze, tak se jistě mladící uklidní.
- Vyjádření kritiků k zastaralosti projektu, který údajně připravovali 10 let, tak asi v tuto chvíli pláčou na špatném hrobě, protože si sami v závěru kritiky odpovídají a uvědomují si, že pokud projektová dokumentace byla takto připravená a odsouhlasená s vazbou na dotaci, tak s tím opět nic nejde provést. Jestli to neodpovídá dnešnímu stylu skateboardingu?? Tady se musím ptát, kde jsou nějaká pevně stanovená pravidla?? Kam se posunul dle jejich vyjádření skateboarding? Z těchto nekonkrétních vyjádření není možné si udělat objektivní úsudek a tvrdím, že to jsou jen dojmy těchto pánů a nemohou tvrdit, že ostatní skateparky jsou nepoužitelné jenom proto, že si to někdo prostě myslí. Osobně si myslím, že návštevnost SKATEPARKU bude určitě velká a celé sportoviště bude sloužit většině mladé generaci dlouhá léta.
Předseda České asociace skateboardingu Jan Lankaš, Praha:
Projekt, který připravila firma Fiveramps a podle kterého staví firma Keramizol, je čtyři roky starý. Bohužel některé věci v projektu nebyly jasně dané, dají se vykládat různými způsoby. Stalo se třeba, že bedny vedle schodů neměly být do špičky, ale měly kopírovat povrch, tzn., měly být nahoře rovné a potom šikmo dolů. To je jedna věc, která nebyla z projektu patrná. A je otázka, jestli je špatný projekt, anebo jestli to měl dělat někdo, kdo na to koukne a je mu jasné, jak to bude.
Pak jsou vysoká zábradlí, tam je náprava poměrně jednoduchá. To už dnes mezi sebou místní skejťáci a město jako generální investor domlouvali. Kluci naměří správné rozměry a zábradlí se seřízne a bude to dobré. Problém je v bazénu, tam jsou poměrně dost vystouplé kopingy, to je ta roura na okraji bazénu. V projektu je to trochu jinak, ten rádius tak pozvolně pokračuje. Teď tam je takový rantl, kde to bude drncat. Řekl bych, že to úplně podle projektu není. Ta roura, kterou je bazén zakončený, běžná praxe je, že veškeré rádiusy jsou takto zakončené. Tady tomu tak není. Rádius tady naproti a ten, u kterého stojíme, je zakončený rovnou betonovou hranou. A dopředu vím, že bude za chvíli zničený. Protože na skatu se jezdí na hraně. Ta hrana dostane strašný céres a bude se drolit, rozpadávat. Po zimě se ukáže, jak bude vypadat beton. Nejsem stavař, tak je těžké odhadnout, jestli je toto správně zpracovaný beton.
Takže, skatepark je jezditelný, ale jisté prvky měly být udělané jinak. A podle mého názoru je to důvod, proč asociace doporučuje na stavby skateparků jiné firmy. Kdyby to dělala firma, která má se skateparky letitou praxi, tak se koukne na projekt a prvky, které se dají vyložit různými způsoby, udělá tím správným. Druhá věc je, že už v průběhu mohl probíhat dialog mezi skejťákama a stavitelem, což se nestalo.
Jestli tady jezdili, tak to bylo špatně, protože podle mých informací byl beton stříkaný minulý týden a beton jako takový zraje 28 dní. Skatepark je zavřený, je to stavba. Na druhé straně se tady o skatepark bojuje už deset let, takže se jim nedivím, byli natěšený, nedočkaví. Ale tento problém se, pokud vím, řeší v každém novém skateparku. Minulý týden se dostavěl v Kladně, tam se řeší to samé. Park je hotový, ještě není předaný, městská policie tam chodí kluky vyhazovat. Tak jestli tu někdo o víkendu jezdil a říkal, že beton je špatný, tak já říkám, že tu jezdit neměl. A nevím, jestli firma plánuje beton ještě hladit, něčím natírat…. Když se podíváte, tak v betonu jsou vidět otisky bot, jsou tam nerovnosti. Toto zpracování betonu je určitě jiné, než vídávám ve skateparcích. Třeba v Pardubicích je to od pohledu sklo.
Dnes (16. 11.) jsme se tady sešli s paní starostkou, lidmi z investičního odboru, zástupcem stavební firmy a byl tady taky místní skejťák Honza Dušek. Přišel na řadu i projekt a zjistili jsme, že z projektu není zřejmé, jak mají přesně vypadat bedny a zábradlí. Takže to byla ta chyba - některé prvky se mohly udělat různými způsoby a firma volila tenhle. Všichni jsme víceméně zalitovali, že neproběhla dřív nějaká komunikace. Do betonu jsme se nepouštěli, protože to je poměrně dost velký zásah. Firma Keramizol říká, že beton je podle norem. Já jsem ty normy neviděl, ale když se podívám dole na ty hrbolky a praskliny, tak to prostě není normální. To by být nemělo. Takže nějaký posun tady je.
Domluvili jsme se, že sepíšu veškeré pro mě viditelné trable a je na městu, co z toho jsou schopni ve spolupráci se stavební firmou upravit. K čemu stoprocentně dojde, je změna zábradlí. Přes víkend kluci dostanou povolení vstupu a naměří to. Nejspíš se to seřízne a znovu svaří. V tuto chvíli to bude nejviditelnější úprava.
Z poskytnutých vyjádření je zřejmé, že současný stav skateparku ideální není. Stavba je před dokončením, tím spíš má smysl pokusit se alespoň některé z kritizovaných věcí napravit. Věříme, že zhotovitel, investor i budoucí uživatelé k tomu dokáží najít dostatek společné vůle.
Marie Hrynečková
Foto skateparku Lanškroun: autorka
Snímky ze skateparku Desná nad Loučnou a Slatiny u Brna poskytl Milan Zientek