Modré světlo tak pomáhá zaměřit pozornost na autismus, poruchu, která ovlivňuje přibližně 67 000 000 lidí na celém světě a s touto diagnózou se rodí každé 110. dítě, což jsou obrovská čísla, která znepokojují představitele státu v řadě zemí.OSN přijala 2. duben jako Světový den autismu a jako uznání tohoto dne bychom rádi podpořili osvětu autismu i u nás. Jedním z projektů je mezinárodní kampaň s názvem Light It Up Blue, která se ve světě stala již tradicí", říká Simona Votyová, PR manažerka APLA Praha. Z 1. na 2. dubna osvěcují firmy a společnosti svoje budovy modrým světlem a tím dávají najevo, že jim problematika autismu není lhostejná.
K akci ,,Blue Ligt It Up" se připojily více než dvě stovky staveb po celém světě, které se 1. a 2. dubna rozzáří modře. (např. magistrát a Národní koncertní síň v irském Dublinu, radnice obce Nikósie na Kypru, Empire State Building a 30 Rockefeller Center v New Yorku, Willis Tower v Chicagu, CN Tower v Torontu, zvonice v Austrálii, a stovky dalších, kteří se budou podílet na světle modré kampani). V Čechách jsme oslovili s touto kampaní velký počet firem a společností, dokonce mezinárodní organizace Autism Europe oslovovala Pražský Hrad, ale vypadá to, že se k této kampani připojí pouze firma LBBW Bank CZ, která modře osvítí kopuli na Václavském náměstí. Modré nasvícení bude trvat přibližně od 20 do 22 hod dne 1. 4. Několik dalších firem se připojí tím, že 1. 4. přijdou zaměstnanci v modrých tričkách.
Jelikož představu o tom, co obnáší život s autismem či Aspergerovým syndromem má každý občan v Americe, ale v ČR je to stále velká neznámá, je zvýšení obecného povědomí o této problematice u nás, jedním ze strategických cílů organizace APLA. Z tohoto důvodu každá akce, která na problematiku upozorní, je bezesporu velmi důležitá a prospěšná.
(převzato z
Proto se všichni zaměstnanci ZŠ speciální v Lanškrouně rozhodli tuto kampaň podpořit, a v pátek 1. dubna přijdou do zaměstnání v modrých tričkách. Pokud chcete kampaň podpořit i vy, můžete udělat totéž.
Co je to autismus?
Autismus je jednou z nejzávažnější poruch dětského mentálního vývoje. Jedná se o vrozenou poruchu některých mozkových funkcí. Porucha vzniká na neurobiologickém podkladě. Důsledkem poruchy je, že dítě dobře nerozumí tomu, co vidí, slyší a prožívá. Duševní vývoj dítěte je díky tomuto handicapu narušen hlavně v oblasti komunikace, sociální interakce a představivosti. Autismus doprovází specifické vzorce chování.
Jaká je jeho příčina?
Autismus je poruchou, jejíž příčinu se prozatím nepodařilo odhalit. Předpokládá se, že určitou roli zde hrají genetické faktory, různá infekční onemocnění a chemické procesy v mozku. Moderní teorie tvrdí, že autismus vzniká až při kombinaci několika těchto faktorů. Autismus je v podstatě syndrom, který se diagnostikuje na základě projevů chování. Projevuje se buď od dětství nebo v raném věku (do 36 měsíců). Porucha určitých mozkových funkcí způsobí, že dítě nedokáže správným způsobem vyhodnocovat informace (senzorické, jazykové). Lidé s autismem pak mívají výrazné potíže ve vývoji řeči, ve vztazích s lidmi a obtížně zvládají běžné sociální dovednosti.
Může autismus provázet ještě nějaká jiná nemoc?
Autismus může být, a často bývá, kombinován s jinými poruchami či handicapy psychického i fyzického rázu (mentální retardace, epilepsie, smyslové poruchy, geneticky podmíněné vady atd.). Často se přidružuje problematické chování rozdílné intenzity. Někteří lidé s autismem mají pouze mírné problémy (např. nemají rádi změny), u druhých pozorujeme agresivní nebo sebezraňující chování. Také hyperaktivita, neschopnost soustředění nebo výrazná pasivita se často s autismem pojí.
Dá se autismus vyléčit? Jak lze lidem s autismem pomoci?
Jádrové obtíže lidí s PAS nezmizí, projevy a chování se však s postupujícím věkem mění. Mnozí lidé s autismem se rozvíjí tak, že jejich odlišné chování či obtíže jsou mnohem méně nápadné a handicapující. V prognóze velmi záleží na typu poruchy autistického spektra, míře symptomatiky, výši intelektu, přístupu ke vzdělání a odborné pomoci a přístupu rodičů.
S dítětem, u kterého byla diagnostikována PAS, se dá cíleně pracovat. Speciální přístup snižuje výskyt problematického chování, zajistí efektivitu vzdělávacího procesu, dítě se zlepšuje v samostatnosti, učí se pracovnímu chování, spolupráci a novým dovednostem. Mnohým dětem s autismem umožní funkční komunikaci.
U některých dětí jsme zaznamenali úplný ústup symptomatiky (jedná se zhruba o 2% klientů), což je s největší pravděpodobností zapříčiněno faktem, že diagnóza autismu se opírá o pouhý popis chování a není stanovena na identifikaci konkrétní nefunkční oblasti či spojeních v mozku.
Příčiny autismu nejsou známy a symptomatika se prolíná s jinými vývojovými poruchami (těžké poruchy řeči, těžké poruchy aktivity a pozornosti, neverbální porucha učení). Z těchto důvodů nemůže být diagnóza v raném věku nikdy stoprocentní. Také přesný vývoj poruchy se nedá přesně předpovědět. Nejsme schopni s jistotou určit, zda se objeví řeč, zda dítě, které má těžkou formu autismu, se nedovyvine do formy lehké a naopak. Každopádně však víme, že lidé bez diagnózy se často zbytečně ocitají na psychiatrických odděleních s vysokými dávkami psychofarmak či jsou vylučovány ze škol, do kterých však úrovní svého intelektu patří Lidé s mentální retardací (trvalé snížení rozumových schopností) vždy budou potřebovat určitou míru asistence. Lidé s intelektem v pásmu normy a dobrými komunikačními schopnostmi si mohou najít samostatnou práci, založit rodinu, mít děti. Každopádně přítomnost PAS je výrazným handicapem do života a vyhlídky na běžné fungování v životě jsou výrazně omezené. Což ovšem neznamená, že je jejich budoucnost černá.
Mnozí lidé s autismem žijí velmi šťastný a spokojený život. Důležité je, abychom jim umožnili využít plně jejich potenciál.
Jediným obecným a prokazatelně úspěšným způsobem pomoci dětem s autismem je speciální pedagogická péče s využitím metodiky kognitivně behaviorální terapie. Pokud dítěti svým speciálním přístupem umožníme porozumět světu, který ho díky jeho handicapu chaoticky obklopuje, je stoprocentní šance, že u dítěte dojde ke zlepšení. Speciálně vyškolení pedagogové užívají nejčastěji metodiku strukturovaného učení, která za prioritu považuje nácvik funkční komunikace a individuální přístup v psychoedukaci. Vizualizace a strukturalizace jsou základními metodickými pilíři přístupu k lidem s autismem.
Kolik lidí s autismem žije v České republice?
Epidemiologické studie uvádějí 15 – 25 případů autismu na 10 000 narozených dětí (podle šířky diagnostických kritérií). Potencionálně tedy žije v České republice 15 – 20 000 osob s autismem. To znamená, že každý rok se narodí v České republice okolo 200 dětí s autismem a PVP.
Aspergerův syndrom
Děti s Aspergerovým syndromem mívají obdobné problémy jako děti s autismem. Intelektově jsou dobře vybavené, některé jsou i výrazně nadané (naučí se samy číst, rozeznávají brzy číslice či písmena, umí citovat z encyklopedií, hrají šachy, ovládají počítač, mají vynikající mechanickou paměť).
V pěti letech odpovídá slovní zásoba a schopnost vyjadřování věku. Řeč některých dětí je příliš formální a připomíná mluvu dospělých. Děti s Aspergerovým syndromem mívají problémy v chápání sociálních situací, obtížně se vžívají do myšlení a pocitů druhých lidí.
V komunikaci jsou jednostranně zaměřené, mají potíže chápat humor, ironii, metafory, nadsázku. Do kolektivu vrstevníků se zapojují s obtížemi, patří mezi samotáře nebo se chovají natolik odlišně, že nejsou ostatními dětmi přijímány. Často bývají velmi neobratné, mívají potíže s psaním a tělocvikem. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem je velmi obtížná, frekventovaně se vyskytují vývojové poruchy chování, hyperaktivita, poruchy pozornosti a nedostatečná kontrola emocí. V dospívání mohou trpět depresemi, mají sklony k sebepodhodnocování. Ročně se v České republice narodí okolo 200 dětí s Aspergerovým syndromem.
(čerpáno a více informací najdete na