Ministři dopravy a kultury: "Historické nádraží v Ústí n. O. obnovíme"

Vít Bárta a Rako MartínekObčanské sdružení Nádraží nedáme!, obhajující historické nádraží Ústí nad Orlicí z roku 1874 před zbouráním, mívá každý rok touto dobou výroční schůzi. Tentokrát velmi významnou, neboť ji navštívili ministr dopravy Vít Bárta, ministr kultury Jiří Besser, hejtman Pardubického kraje Radko Martínek a nový starosta Ústí nad Orlicí Petr Hájek, s nejlepší zprávou: NÁDRAŽÍ BUDE RESTAUROVANÉ.

Předseda občanského sdružení Martin Kadrman svolal jeho členy na pátek 11. března na deset hodin dopoledne. Očekávala se návštěva dvou ministrů vlády ČR, dopravy a kultury, kteří se již loni v říjnu dohodli o tom, že budova nádraží v Ústí nad Orlicí, mezitím prohlášená po dlouhých průtazích historickou památkou, bude obnovená v souladu s přestavbou této části železničního koridoru.
Ministr dopravy Bárta s ministrem kultury Besserem přijeli k nádraží před jedenáctou hodinou, spolu s hejtmanem Pardubického kraje Martínkem a starostou Ústí nad Orlicí Hájkem a uvítaly je hned dvě demonstrující skupiny – jedna z našeho občanského sdružení a druhá hlavně občanů z Kerhartic, hájících co nejrychlejší stavbu koridoru a zejména jeho prvků, zvětšujících bezpečí občanů a především mládeže.
Ministr Bárta hned po vystoupení z autobusu potvrdil, že všechny zájmy demonstrujících budou uspokojené.
V nádražní restaurace vyslechlo asi dvacet členů občanského sdružení a asi stejný počet novnářů a doprovodu delegace vyjádření všech hostů, z nich vyjímáme:
- Obě ministerstva vytvořila na podzim 2010 meziresortní komisi pro koordinování projektů této části železničního koridoru.
- OS Nádraží nedáme! má statut poradního orgánu této komise.
- Na začátek vyčlenilo ministerstvo kultury (MK) 150 tisíc korun na stavebně historický průzkum objektu nádražní budovy.
- Rekonstrukci nádraží nelze hradit z havarijního fondu MK, natolik není zchátralá, ale existují cesty, jak ji financovat (například z takzvaných norských fondů). Finančně přispěje i kraj a město.
- Jak rekonstrukce nádražní budovy, tak i stavba železničního koridoru určitě začnou v příštím roce 2012.
- Průjezdní rychlost vlaků Pendolino okolo nádraží bude 160 km/hodinu, ostatních rychlíků 130 km/hodinu.
K překvapení přítomných nemá podle poslední verze projektu historické nádraží sloužit provozu Českých drah, například k prodeji jízdenek, jako čekárna a podobně.
Občanské sdružení se proto bude angažovat v mezirezortní komisi v zájmu využití historické budovy jako provozního objektu.
Beseda s ministrem Bártou trvala asi půl hodiny, pak musel odjet na další místa. Ministr Besser měl víc času a tak se zdržel skoro o hodinu déle.
---------
Odpoledne proběhlo výroční zasedání občanského sdružení a po dvou letech zvolilo nové vedení. Předsedou sdružení zůstává Martin Kadrman a statutární místopředsedkyní Olga Sommerová. Místopředseda profesor Pavel Kovář se rozhodl dál na funkci místopředsedy nekandidovat. V jeho funkci ho nahradil profesor Jiří Suchomel.
---------
Zdá se, že je v Ústí nad Orlicí vyhráno, ale jak sám ministr kultury uznal, na záchranu čekají další objekty, z nichž je nyní v popředí velmi zchátralý, velmi významný a velmi historicky cenný areál lázní Kyselky u Karlových Varů, nynějším majitelem ponechávaný svému osudu. Ale i tam již probíhá petice.


Jiří Kohout


Zajímavé odkazy:
Vizualizace poslední verze návrhu úseku Ústí nad Orlicí - Choceň

http://www.usti-chocen.cz/nova-trat-usti-nad-orlici-chocen-prezentacni-video-dvd
Tisková zpráva OS Nádraží nedáme! http://zpravodajstvi.ecn.cz/index.stm?x=2280543&s=t&f=v
Vyjádření Výzkumného centra průmyslového dědictví fakulty architektury ČVUT v Praze  http://vcpd.cvut.cz/1-249-a-k-t-u-a-l-i-t-y-nadrazi-usti-nad-orlici.aspx
Petice Urychlení výstavby nádraží Ústí nad Orlicí
http://www.petice.net/stavba-nadrazi-uo
Petice Zachraňte lázně Kyselka!
http://zachrante-lazne-kyselka.cz/