V severovýchodní části Bukové hory byl v letošním roce vybudován Skipark Červená Voda, který svými parametry dosahuje alpské úrovně. Areál bude navazovat na současné sjezdové tratě, které vedou na Bukovou horu z horského střediska Čenkovice. Díky tomuto unikátnímu propojení se návštěvníci dostanou z vrcholu Bukové hory po upravených sjezdovkách jak do Čenkovic, tak i do Červené Vody. Nově vzniklá sjezdová trať je dlouhá 2150 metrů a je tedy nejdelší sjezdovkou Orlických hor.
Rozhovor s ředitelem Skiparku Červená Voda Mgr. Radkem Procházkou
Kdy výstavba sjezdovky začala?
V roce 2009 bylo zahájeno pouze kácení lesa na pruh sjezdovky. Stavební práce jsme započali letos v květnu, kvůli počasí ale spíš jen tak drobně. Reálně stavět se začalo až kolem 10. června.
Tak krátký termín vyžaduje asi velké pracovní nasazení...
Obrovské. Jsou dny, kdy je tady určitě přes dvě stě lidí.
Jaké firmy zde pracují? Jsou mezi nimi i některé z regionu?
Pracují zde převážně specializované firmy, například na lanovku je to firma KERS z Jičína, která má letité zkušenosti s výstavbou lanových drah, je nejlepší v ČR. Generálním dodavatelem je firma Chládek & Tintěra, pro kterou poskytují firmy z regionu mnoho subdodávek. Spolupracují tu desítky firem.
I zahraniční?
Ano, jednou z nich je italská firma Leitner na dodávku technologie lanové dráhy. Druhá zahraniční firma byla z Rakouska, ta je specializovaná na záplet lana. Dále tu byla při instalaci podpěr lanové dráhy firma ze Slovenska specializovaná na montáž vrtulníkem. Devět podpěr z dvanácti je montováno vrtulníkem. Byl to koncert týmů! Jak vazačů, tak horolezců, kteří čekali na díl, který přiletí vzduchem, přesná práce pilota... Opravdu koncert řemesla a umu.
Na vašich stránkách jsem se dočetla, že jeden nedobrovolný „lyžař“ už část sjezdovky vyzkoušel. O co konkrétně šlo?
Bylo to nákladní auto. Občas někteří dodavatelé a subdodavatelé nejsou zvyklí na horské podmínky a to byla dodávka, která vezla podhledy na vrchní stanici. Řidič byl méně znalý situace a při otáčení kamionu a couvání mu celé auto sjelo po sjezdovce dolů.
Jak daleko?
Bylo to zhruba 70 metrů, ale bylo potřeba vyjet 2 km buldozerem až nahoru, aby ho mohli vytáhnout. Byla to akce skoro na celou noc.
Zažili jste ještě víc takových nečekaných situací?
Toto byl cizí řidič, logisticky zajištěná doprava. Vzhledem k tomu, že jsme si vybrali pro stavbu na kopci firmu KERS, která staví desítky lanových zařízení a má s tím obrovské zkušenosti, tak zaplaťpánbůh k ničemu takovému nedošlo. Jsou to naprostí profesionálové. U nás to všechno proběhlo de facto bez problémů.
Můžete uvést částku, která bude proinvestována?
První etapa výstavby, kterou bychom měli zákazníkovi letos nabídnout, by se měla investičně pohybovat kolem 270 milionů korun.
Kolik lidí tu najde v zimní sezóně pracovní příležitost?
V sezóně se tady bude pohybovat určitě kolem třiceti zaměstnanců. Budou to jak lidé kolem běžné obsluhy a úklidu, tak odborníci. Pro region bude také důležitá návštěvnost turistů jak z pohledu doplňkových služeb, tak z pohledu lyžování.
Pro nás, Lanškrouňáky, je klíčové, zda se na tuto část Bukové hory dostaneme na lyžích ze strany od Čenkovic?
Lanškroun mám velice rád, spolupracuji tam s místním potápěčským centrem, mám tam i spoustu známých, proto bych chtěl Lanškrouňáky k nám do střediska pozvat. Je to zařízeno tak, že z obou stran Bukové hory jsou NEPLACENÁ parkoviště. Nicméně, každé středisko má své výhody a své nabídky pro zákazníka, takže ceníky a jízdenky jsou trojího druhu. Celková jízdenka, tak zvaný ZLATÝ SKIPAS BUKOVÉ HORY, je kompletně platný v obou údolích. Může se s ním jezdit jak na vyhřívané čtyřmístné sedačce u nás, tak na vlecích, které jsou z druhé strany, tj. vleky českotřebovské, svitavské a vleky obce Čenkovice. Další druhy čipových karet slouží buď pro použití pouze v čenkovickém areálu anebo pouze u nás.
Propojeni jsme přes vrchní stanici svitavského a našeho přepravního zařízení, kde by měl být instalován ještě malý přibližovací asi 120 metrů dlouhý vlek, který bude zcela zdarma pro kohokoliv, kdo se tam bude pohybovat.
Kdy zahájíte provoz?
Omlouvám se čtenářům Lanškrounska, že podrobnosti zatím nezveřejním. Otevření bude zhruba tří etapové. Rozhodně bude první otevření plánováno s projektanty, dodavateli a všemi, kdo se na výstavbě nějak podíleli. Další zahájení by mělo být s obcí Červená Voda a s částí Mlýnický Dvůr, kde nám místní velice pomáhají už jen tím, že vlastně tolerují zvýšený provoz i stavbu jako takovou. A třetí, asi nejzajímavější pro čtenáře, bude otevření pro širokou veřejnost.
A datum?
To je takzvaně plovoucí. Záleží samozřejmě, jak se nám podaří nastříkat umělý sníh a co začátkem prosince předvede příroda. To je hlavní parametr. Ve všech stavbách se finišuje a je to obrovský souběh všech prací, kolaudací a revizních procesů. Těším se, že brzy budeme moci v našem Skiparku přivítat první lyžaře.
S poděkováním za poskytnuté informace Marie Hrynečková
Foto: Hynek Brýdl
Parkování pod Bukovou horou
Středisko SKIPARK Červená Voda nabízí unikátní parkování přímo u spodní stanice lanové dráhy. K vyhřívané lanové dráze to je z parkoviště jen pár kroků. Parkoviště je určeno jak pro osobní a dodávkové vozy, tak i pro autobusy. Kapacita parkoviště pod Bukovou horou je 400 osobních vozů a 12 autobusů. Vytíženost centrálního parkoviště bude možné sledovat na připravovaných on-line kamerách.
Vyhřívaná čtyřsedačková lanovka
Na vrcholu Bukové hory (960 m. n. m.) je postavena jediná vyhřívaná čtyřsedačková lanová dráha v České republice. Je vybavena odpojitelným systémem, který skýtá komfort klidového nastupování v téměř nulové rychlosti. Další výhodou zvoleného systému je přepravní rychlost. Oproti klasice neodpojitelného systému 2,5 m/s jede nahoru rychlostí 5m/s, což na trase 1650 m dělá čas pouhých šest minut na lanové dráze. Trasa lanovky vede z 92 % v přírodním krytu lesa, tudíž v příznivých klimatických podmínkách.
Sjezdová trať Mlýnice
Sjezdová trať střední obtížnosti Mlýnice je dlouhá 2 150 metrů a je nejdelší sjezdovkou Orlických hor. Členitost Bukové hory z ní dělá výjimečný a velmi zajímavý lyžařský terén. Sjezdovka má vrchní i spodní část ostřejší, ve střední části jsou zajímavé terénní přechody. Převýšení sjezdovky je 400 metrů. Trať bude stoprocentně zasněžována, na úpravu bude používán stroj Kässbohrer PiBu 600W.
Běžecké tratě kolem Bukové hory
V nejjižnější části Orlických hor se nachází lyžařská běžecká oblast Buková hora. Zde jsou strojově upravovány trasy z Českých Petrovic přes Mladkov, Suchý vrch, Červenovodské sedlo a Čenkovice do Štítů, také několik okruhů okolo Bukové hory a Suchého vrchu, vše v celkové délce přesahující 50 km tratí. Výhodou okolí Bukové hory je velmi dobrá přístupnost auty i veřejnou dopravou.
Z lyžařského střediska Skipark Červená Voda na „severním“ svahu Bukové hory snadno nastoupíte na upravované běžecké trasy a můžete se vydat směrem na České Petrovice či Štíty. Nebo můžete vyzkoušet běžecký okruh kolem Bukové hory o délce 50 kilometrů.
Občerstvení
Občerstvit se návštěvníci mohou na straně Červené Vody v nové restauraci s kapacitou 140 osob, krytou terasou pro 40 osob a nekrytou terasou také pro 40 osob. Dále pak v bufetu nebo automatickém samoobslužném občerstvovacím místě ve foyer pokladen (automaty na kávu, cukrovinky, bagety). Na dojezdu je průhledný bar apresski. Také na straně Čenkovic se nabízí návštěva restaurací na dojezdech sjezdovek i mimo ně.
Lyžařská škola
Lyžařské školy budou vybaveny malým lyžařským vlekem pro začátečníky. Nabídnou výuku přímo v terénu individuální nebo skupinovou formou.
Půjčovna zimního vybavení
V nabídce sportovního vybavení k zapůjčení je více jak 100 lyžařských setů a přes 30 snowboardových setů.
Více informací naleznete přímo na stránkách Skiparku Červená Voda –
Do nového skiparku je to z Lanškrouna pouhých 26 km
3835x