
U nás z kopce to „napálí" tak, že na nerovnostech jim poskakují korby a nám se třesou domy. Je ještě štěstí, že se nestalo nějaké neštěstí. Do zatáček nevidí, tak riskují. Všichni tu jezdíme na kolech, ale rychle seskakujeme, pokud nás míjí některý z těch šílenců. Nakupovat chodím po pravé straně, protože tam mám k dispozici příkop k uskočení. Asi jedna třetina z řidičů jezdí slušně, proč ale ne ti ostatní?
Zkusila jsem si už stěžovat, kde jsem mohla, bohužel, nikdo s tím „prý" prakticky nemůže nic dělat. Začala jsem s údržbou silnic, ti s tím, podle jejich vyjádření, nemají nic společného - přesto, že jim nákladní auta, zejména v současných vedrech, ničí silnici. Opravu zaplatí samozřejmě stát, to znamená my všichni. Doporučili mně obrátit se na pana Pavelku, vedoucího dopravy Městského úřadu v Lanškrouně, který „prý" k tomu dává souhlas. Ten se jen podivil, dokonce jsem se ani nedozvěděla, kdo je provozovatel jízd přes Petrovice a kdo si ty silniční piráty najímá. Odkázal mě na Dopravní inspektorát Policie ČR v Ústí nad Orlicí. Musím uznat, že tam na mě byli velicí slušní a slíbili, že se na to podívají. Ještě jsem zkusila zavolat Obecní úřad v Dolní Dobrouči, protože s rychlostí otáček dále materiál vozit nemohli. Ti mě ujistili, že pro jejich stavby nejezdí. Jaké bylo moje překvapení, když jsem známá nákladní auta při cestě do Ústí nad Orlicí viděla stát u jejich nově budované čističky.
K tomu mám rovněž řadu dalších otázek:
Proč zmizely značky s uvedením nosnosti našich „předpotopních" můstků? Kdyby tam zůstaly, těžko by tam nákladní auta asi mohla jezdit.
Kdo zaplatí opravy silnice, která už je vyježděná tak, že se začíná tavit asfalt?
Proč nelze omezit rychlost nákladních aut v obcích? Podle vyjádření pana Pavelky to "prý" nejde, protože by se to také muselo týkat osobních aut. Ty nám nevadí, přesto, že ne všechna dodržují „padesátku". Každému je snad jasné, že je rozdíl mezi pirátem v osobním nebo nákladním autě. Na to předpisy nepamatují?
Proč si zadavatel stavby nebo investor si nedají do podmínek, aby nákladní auta pro ně jezdící, neohrožovala životy občanů a neničila životní prostředí?
Zatím mě moje iniciativa stála poměrně vysokou hotovost za mobilní telefon. To ale není nic proti bezmocnosti, kterou cítím, když kolem nás nadále bezohledně projíždějí nadále prázdné i plně naložené náklaďáky.
Božena Hrubantová, Petrovice