Parní vláček budil pozornost

parni_vlak_v_RudolticichZvláštní historický vlak vypravený 22. května připomněl, že uplynulo právě 125 let od zahájení provozu na železniční trati z Rudoltic do Lanškrouna. V čele soupravy historických osobních vagónů z let 1900 až 1949 jela parní lokomotiva, kterou vyrobila v roce 1930 plzeňská Škodovka.

 Příležitost vidět historický vláček v našich končinách nemáme tak často, a tak se na nádraží v Lanškrouně sešlo mnoho diváků. Fotografové byli dokonce roztroušeni podél celé tratě, aby získali krásné snímky parního vláčku jedoucího zdejší zelenou přírodou. Projížďku si užívaly hlavně děti. Možná si připadaly jak na ostrově Sodor, kde železnici brázdí mašinka Tomáš.
Vlak s průvodčími v dobových kostýmech a prodávajícími tradiční lepenkové jízdenky, vyjížděl před půl osmou ráno z České Třebové do Ústí nad Orlicí a zpět. Zvláštností bylo, že na odbočce Parník uhnul na nákladní kolej a do České Třebové se vracel nákladní vjezdovou kolejí na vjezdové nádraží. Pokračoval po severní spojovací koleji přes depo, kde dobral vodu, po nákladní dvousté koleji do Třebovic. Potom už klasicky do Lanškrouna. V Lanškrouně bylo opět plánováno takzvané „zbrojení  vodou“, tj. doplnění vody z hasičských vozů. Na jedno naplnění vlak údajně ujede kolem třiceti kilometrů. Zájemci z Lanškrouna mohli cestovat do Rudoltic a po pětačtyřicetiminutové zastávce se vrátit zpět do Lanškrouna. K dispozici byl bufetový vůz a také upomínkové předměty s železniční tématikou a pamětní razítko.
Podle hlavního organizátora jízdy zvláštního vlaku Dušana Stolarika „byl vlak plně využitý, byl vidět zájem veřejnosti. Je raritou především pro děti, které už běžně tyto parní vláčky nevidí“, řekl D. Stolarik.

Text: Marie Hrynečková

Foto: Jiří Dráb, Marie Hrynečková