Lanškroun

Schaeffler v Lanškrouně jde příkladem v elektromobilitě i v recyklaci

Schaeffler v Lanškrouně jde příkladem v elektromobilitě i v recyklaci

28. 04. 2025 878x

Společnost Schaeffler na sociálních sítích informovala o řadě opatření, kterými v Lanškrouně snižuje svou ekologickou stopu a posiluje udržitelnost. Například vybudovala nabíjecí stanice pro elektromobily a elektrokola, které využívají zaměstnanci. Doprav...

Lanškrounsko

 Týraný kříženec labradora Rami hledá nový domov

Týraný kříženec labradora Rami hledá nový domov

16. 04. 2025 545x

Ke konci minulého roku se do útulku Pet Heroes Lanškroun dostal krásný šestiletý pes, který měl na krku rány až do masa, způsobené řetězem.

Pozvánky

30. duben - Pálení čarodějnic na fotbalovém stadionu

30. duben - Pálení čarodějnic na fotbalovém stadionu

17. 04. 2025 677x

Fotbalový oddíl Lanškroun pořádá ve středu 30. dubna od 16 hodin v areálu fotbalového stadionu Pálení čarodějnic.

170409 kamenJe to už patnáct let, kdy jsem do Listů Lanškrounska napsal článek s názvem: "Když kámen mluví". Věnoval jsem se v něm tématu pilířů, křížů, sousoší a drobných sakrálních památek umístěných podél cest a v přírodních zákoutích a zamýšlel se také nad tím, proč jsou některé památky tohoto typu devastovány, opuštěny, vystaveny pomalému chátrání a lidské nevšímavosti.

Naši předci více cestovali pěšky a měli tak možnost intenzivněji a pozorněji vnímat krajinu, ve které žili. Do svého prostředí byli vrostlí a s přírodou bytostně spjatí a proto se obklopovali věcmi, které jim jejich víru mohly na cestách připomínat.

Po patnácti letech od napsání článku musím konstatovat, že mne mile překvapila už starší obnova kříže u čerpací stanice DOTA BUS s.r.o., o kterou se zasloužil majitel. Stejně tak v nedávné době oprava sakrálních památek směrem na Sázavu, o kterou se zasloužila obec a lidé, kterým šlo o dobrou věc. Podobně tak zájem města Lanškrouna o záchranu kamenného kříže v žichlínském poldru byl vzorový. Kritérium ochrany není jen evidence památkového úřadu, ale především náš vztah k těmto věcem, který nejlépe demonstruje skutečnou hodnotu a význam díla.

V současné době mne zajímá problematika spojená s instalací sochy Kajícníka před pískovcovým křížem sv. Václava na Jiráskově náměstí v Lanškrouně. Snažil jsem se dopátrat k původnímu autorskému záměru a pochopit, proč dříve prezentovaná instalace s označením Hříšník, která měla směřovat do bývalé rajské zahrady zbořeného kláštera Augustiniánů mezi kostel a zámek, nakonec skončila před pískovcovým křížem a zůstala poněkud necitlivě čnít do prostoru. Tímto si začala pro svůj příběh uzurpovat nejenom zmíněné prostranství, ale i samotný kříž. Lidé, kteří se před křížem mohli doposud zastavovat, jsou nyní "vytlačeni" betonovou sochou, která zabírá tento prostor.

Pokud se tvoří nějaké dílo, je přirozené, že autor pracuje s cílovou lokalitou, kde bude umístěno... Pokud se ale dílo nakonec ocitá nečekaně úplně někde jinde, než mělo, musím si klást otázku. A nejenom já. Proč byla socha instalována jinde oproti původním předpokladům? Kdo o tom rozhodl a proč? Co se tak zásadního změnilo, že autor mění své představy?

Budeme-li poctivě sledovat autorskou předlohu v čase, pak zjistíme, že původní skica zachycovala tzv. hříšníka, který se modlí, hlavu nemá zakrytou a ruce má pravděpodobně - sepjaté, což lze vysledovat z polohy paží na zmíněné skice. Na samotné plastice je ovšem hlava už krytá maskou. Výraz spjatý s depersonalizací je symbolizován právě maskou a demonstrující pózu, kterou člověk musí mít, pokud chce fungovat v nějaké sociální skupině, sděluje autor. Socha je nahá, modlí se a je v rozhovoru s někým vyšším, uvádí dále autor. Oproti původní skice se paže posouvají do stran a dlaně otvírají, jak je vidět z přiloženého obrázku. Toto zpracování koneckonců odpovídá i vizi autora, který sděluje, že jeho instalace se zabývá i prvotním hříchem a jeho otazníky. Toto zpodobnění ale odpovídá spíše původní lokalitě a tedy rajské zahradě zbořeného kláštera Augustiniánů mezi zámkem a kostelem a nikoli lokalitě před křížem.

Pan Matouš Háša v Městských novinách 8-9/2016 přiznává, že "instalace bude působit neotřele a vyvolá diskuze. A že si za pojetím díla stojí... " Toto prohlášení je pozoruhodné za situace, kdy se dílo zhotoví, později ukotví v zemi napevno ocelovými pruty, a pak - diskutujme? Přestože nastala nečekaná změna v konečném umístění díla, nebyl nikdo vyzván k možné diskuzi, která by samotné instalaci předcházela. Rozhodovali jednotlivci.

Náhradní místo před pískovcovým křížem nevnímám jako vhodné a zcela chápu, že to na některé působí rušivě a nebo i necitlivě. Socha kajícníka by si možná zasloužila komornější prostor, který je zbaven provokace nebo veřejného exhibování. V Bibli Ježíš promlouvá k farizeům, kteří si na zbytnělé okázalosti a vnější demonstraci své kajícnosti a zbožnosti velmi zakládali. Viz: "A když se modlíte, nebuďte jako pokrytci: ti se s oblibou modlí v synagógách a na nárožích, aby byli lidem na očích..." Mat 6.5

Kajícnost není závislá na hmatatelné blízkosti kříže. A tak doufám, že se pro sochu Kajícníka časem najde vhodnější místo, než přímo před křížem, místo, kde by i jeho příběh mohl vyznívat přesvědčivěji. Ať už to bude za kostelem v trávě nebo v původní autorské lokalitě rajské zahrady zbořeného kláštera Augustiniánů, tedy mezi kostelem a zámkem. A umístěná tak, aby se nestala překážkou pro kohokoli, ale citlivým uměleckým doplňkem veřejného prostoru.Zde měla tato socha původně stát a možná by nebylo vůbec od věci ji do tohoto prostoru prostě jen - vrátit.


Miroslav Kuťák