Covid-19 mění život v Lanškrouně: Jak to vidí MUDr. Daniela Urbanová?

Covid-19 mění život v Lanškrouně: Jak to vidí MUDr. Daniela Urbanová?

Ptáme se praktické lékařky pro dospělé Daniely Urbanové, která má ordinaci na náměstí J. M. Marků v 1. patře budovy lékarny Energia (čp. 57).

 

Jak se, paní doktorko, projevila pandemie koronaviru na chodu ordinace a způsobu práce s pacienty?
Úplně na začátku (březen 2020), když přišla první vlna, tak jsme nic nevěděli, bylo to takové neznámo. Měli jsme tři, čtyři týdny úplně zavřeno. Na dveřích bylo napsané telefonní číslo a pacienty jsme si objednávali na konkrétní čas…. Spoustu věcí jsem se snažili řešit distančně – zejména po telefonu, e-mailu.

Dostali jste v tomto smyslu nějaké instrukce jak postupovat?
Prvotně to bylo tak, že jsme se domluvili s kolegy v Lanškrouně. Tehdy jsme ještě neměli ochranné pomůcky. Nebo jenom někdo. Prostě jich bylo málo. Třeba v naší ordinaci jsme měli asi pět respirátorů, co jsme si sami koupili. Takže s ostatními lanškrounskými lékaři jsme se domluvili, že všichni budeme mít zavřeno a každý den jeden z nás bude mít jakoby službu. Když přišel akutní pacient, byl odeslán k tomuto lékaři. Tím jsme si ochranné pomůcky šetřili, abychom je nemuseli používat každý den. Takže první dva, tři týdny to takto fungovalo. Jeden den třeba doktorka Reslerová, druhý den já, pak doktor Kment... a ostatní. Pamatuji si, že například doktorka Hejná neměla ze začátku vůbec žádné pomůcky, takže musela čekat až nějaké dostane. Postupně jsme potom dostávali nějaké informace od celorepublikového Sdružení praktických lékařů a také z České lékařské komory.
Když už informace byly ucelenější a bylo jich víc, fungovali jsme samostatně. Pacienty jsme si zvali telefonicky a e-mailem na konkrétní čas, aby se tady nehromadili. Ošetřovali jsme v podstatě jenom akutní pacienty. Co šlo, tak jsme odkládali. Nedělali jsme žádné prevence, žádné pracovnělékařské zdravotní prohlídky, jenom akutně nemocné pacienty. Když se to přibližně v květnu uklidnilo, tak jsme otevřeli a už jsme fungovali v podstatě normálně. Vím, že někteří doktoři si na objednávání zvykli a drží si to dál. Mají například ráno nějaký kratší prostor pro akutní pacienty a potom už striktně objednávají. My jsme se vrátili do systému, který byl předtím. Dopoledne jsou bez objednání, kdy může přijít prakticky kdokoliv a odpoledne si objednáváme.

Jak to ve vaší ordinaci chodilo a chodí, když se ozve člověk s podezřením na onemocnění koronavirem?
Snažili jsme se pacienty naučit, aby při podezření na koronavirus předem zatelefonovali. A to platí dodnes. Člověka s příznaky onemocnění nenecháváme čekat v čekárně, ale zrovna si ho bereme do vedlejší ordinace. Ordinaci po návštěvě každého takového pacienta pečlivě dezinfikujeme a větráme. Zhruba od podzimu loňského roku jsme dostali možnost dělat antigenní testy. Pokud je test pozitivní, nemusí se ten člověk už dál dovyšetřovat např. PCR testem a uznává se to. Pacient odchází domů do karantény… poučen, případně i zaléčen, a my ho ohlásíme na hygienu. Takže jsme schopni vyřídit všechno přímo tady a teď. Pak si také kontrolujeme pacienty s již diagnostikovaným COVIDEM, pokud dochází ke zhoršování jejich zdravotního stavu.

Překvapili vás něčím vaši pacienti?
Někdy se tu objevovali lidé, kteří i přes varování, která se neustále objevovala v médiích, chodili v podstatě s banalitami, divila jsem se, že se nebáli. Jiného to naopak odradilo, byl disciplinovaný, zavolal, nebo přišel jen když se něco opravdu dělo.

Ráda bych se také zeptala, jak je to v ordinacích praktiků s očkováním?
Oslovili nás přes Sdružení praktických lékařů, jestli se do očkování chceme zapojit (v Lanškrouně se zapojili všichni praktiční lékaři) a čekali jsme na vakcíny. První vakcíny jsme dostali začátkem března. Všechny ordinace v Lanškrouně dostaly po dvou lahvičkách vakcíny Astra Zeneca, což je množství pro dvacet lidí. Museli jsme si je vyzvednout v nemocniční lékárně v Ústí nad Orlicí, jela tam doktorka Reslerová a vzala vakcínu i pro ostatní. To jsme hned vyočkovali.

Podle jakého klíče jste si stanovili pořadí očkovaných?
Když se začalo očkovat, bylo řečeno, že se lidé mohou hlásit buď do centrálního registru, anebo k praktickým lékařům. Takže my jsme začali z těch, kteří se k nám přihlásili, očkovat od nejstarších ročníků. Myslím, že u ostatních to bylo podobné.
V polovině dubna jsme dostali dalších pět lahviček vakcíny Astra Zeneca, tj. padesát dávek. To je vše, co jsme do dneška dostali.

Jak to vypadá se zásobováním praktiků vakcínami v nejbližší době?
Nedávno spustili možnost si vakcíny objednat. Takže už asi měsíc máme objednaná maximálně možná množství na ordinaci, a to sto dávek vakcíny Astra Zeneca a padesát dávek vakcíny Johnson & Johnson. Takže zatím jsme dostali celkem 70 dávek a máme objednáno dalších 150.

Z té situace musíte být rozladění...
Musím říct, že na začátku jsme byli s kolegy všichni nadšení a ochotní očkovat. U nás registrované pacienty jsme sice museli zadávat do centrálních registrů, takže jsme tu byli třeba v neděli. Vím, že i někteří další kolegové údaje do systému zadávali také o víkendu. Bylo to pro nás složité, investovali jsme do toho dost času, ale bohužel dodávky vakcín jsou mizerné. 
Pardubický kraj preferuje očkovací centra a zřizuje jich čím dál více. Já sama třeba 1x týdně odpoledne dojíždím do očkovacího centra v ÚO, ale i přesto bych si přála, abychom jako praktičtí lékaři nebyli v distribuci vakcín znevýhodňováni, jak se nyní bohužel děje...

Jste schopni očkovat i pacienty, kteří se k vám ze zdravotních důvodu nedostanou?
Ano, byli jsme očkovat i v domácnostech.

Počítáte s tím i do budoucna?
Určitě. My ty lidi známe, víme přesně, kdo se sem nedostane. Snažíme se přihlížet i k takové té sociálně otázce a zvát například i starší manžele, aby mohli přijít zároveň. Pacienti to v našich ordinacích znají, znají nás, jsou zvyklí, že na všechna předchozí očkování k nám chodili... a spousta jich opravdu vyjádřila přání, že pokud by to bylo možné, chtějí se nechat očkovat u nás. A to si myslím, že je taky důležité.

Jak podle vás zvládali uplynulý rok vaši pacienti?
Přístup lidí je různý. Někdy až přehnaný, lidé jsou vystrašení a bojí se a někdy naopak hodně laxní a neohleduplný. Měli jsme tu případ paní, která volala, že se necítí dobře, tak jsme ji pozvali další den na antigenní test. A odpoledne byla tato paní viděna před Lidlem, kde si s někým povídala bez respirátoru.
Myslím si, že by lidé měli být ohleduplní vůči svému okolí a dodržovat pokyny. I když ne všechna opatření vždycky smysl měla, ale dodržovat alespoň zásadní pravidla a používat zdravý rozum. Je to jako vše o lidech.

S poděkování MUDr. Daniele Urbanové za rozhovor

Marie Hrynečková