Jitka Michalcová pro mě byla vždy osobou, na kterou se můžu obrátit a vím, že mi podá pomocnou ruku a poradí klidně i o půlnoci. Kdybych ji měla definovat, použila bych slova precizní, systematická, trpělivá, pracovitá a skromná. Letos se rozhodla žezlo zástupkyně předat kolegyni Hance Korejtkové. Vše proběhlo tak nějak potichu, bez záře reflektorů. Přesně ve stylu Jitky.
Jak dlouho působíte na této škole? Jak dlouho v pozici zástupkyně?
Pokud to chcete vědět úplně přesně, tak od 1.9.1965, kdy jsem jako žákyně na naši školu nastoupila. S výjimkou studia na gymnáziu a vysoké škole jsem na škole od tohoto data. Učit jsem zde začala v roce 1983, funkci zástupkyně jsem převzala v roce 1998. Takže jsem vlastně už takový školní inventář.
Jak jste se stala zástupkyní?
V roce 1998 odcházela do rodinné firmy předchozí zástupkyně paní Teclová a tehdejší pan ředitel Marek mi toto místo nabídl.
Co vás na této práci nejvíce bavilo?
Asi nejvíce to, že je to práce rozmanitá, tvůrčí, určitě se při ní nestačíte nudit.
Co musí všechno dělat zástupce ředitele?
Zástupce organizuje především školní výuku, tzn. o prázdninách připravuje rozvrh tříd a pedagogických pracovníků na další školní rok. V průběhu roku zajišťuje suplování za chybějící učitele, výměny hodin ve třídách, které jsou na různých akcích. Vede školní agendu o žácích školy, sestavuje různé výkazy, statistiky, podklady pro mzdy, plánuje školní akce. Je toho hodně.
Za co byste se pochválila?
Neříká se, že samochvála smrdí? Snad že jsem do školy zavedla postupně školní systém Bakaláři. První rok to byl rozvrh, následovalo suplování, potom evidence žáků, elektronická žákovská knížka, třídní kniha. Software je stále rozšiřován o nové moduly.
Jste ráda, že místo vás jde na vaše místo paní učitelka Korejtková?
Určitě. Paní Korejtková je velice šikovná a jestli mohu hodnotit její práci, vede si skvěle.
Jaké předměty učíte?
Učím matematiku, vystudovala jsem ji společně se zeměpisem.
Byl nějaký žák, který vás něco naučil?
Na tuto otázku musím jednoznačně odpovědět, že se i já učím od žáků. Nejednou mi při online výuce radili, co mám udělat, aby viděli co píšu, slyšeli co pouštím apod. Jsem jim za tuto pomoc moc vděčná, v IT technologiích na ně nemám (smích).
Jaká třída se vám učí dobře, jaká ne?
Učím matematiku ve dvou devátých třídách a v obou se mi učí dobře. Je tu několik velice chytrých počtářů, vím jistě, že z nich jednou budou skvělí inženýři, odborníci a specialisté.
Jaká jste byla Vy žákyně?
Na 1.stupni jsem byla spíše průměrná žákyně, až s přechodem na 2.stupeň jsem začala prospívat s vyznamenáním a devítku jsem končila pouze s výbornými známkami. Ale objektivně musím říct, že si nejsem jistá, zda z výtvarné a hudební výchovy byly zcela zasloužené.
Kolik pětek jste přibližně rozdala?
No, to už těžko spočítám...pár jich bylo.
Jak vám vyhovuje aktuální stav ohledně covidu?
Nevyhovuje ani trochu. Přeji si, aby se pandemická situace natolik zlepšila, abychom mohli znovu bez omezení do školy.
Máte nějaké zájmy, kterým se budete teď více věnovat?
Těším se, že konečně trochu zpomalím a začnu se více věnovat tomu, co mě baví. Ráda poznávám nová místa u nás i mimo naši republiku. Jezdím na kole, chodím pěšky, baví mě jen tak se toulat sama ve městech, která neznám. Vždy si předem připravím, co zajímavého v daném místě chci vidět.
Máte nějaké plány do budoucna?
Nejvíc se těším na dobu, kdy bude svět zase v pořádku a bude se moct opět cestovat, že se znovu podívám za dcerou do Austrálie.
Tým mediální výchovy ZŠ A. Jiráska