O rychlostní silnici R35 se besedovalo v Rudolticích

SilniceObec Rudoltice sezvala na minulý pátek 10. října 2008 do sálu Kulturního domu zájemce na besedu s Ing. Josefem Jílkem o rozvoji silniční dopravy. Člen zastupitelstva Pardubického kraje Ing. Jílek je v současném volebním období předsedou Výboru pro dopravu zastupitelstva Pardubického kraje. Kandiduje i v nadcházejících volbách.
Zhruba 30 posluchačů, z toho polovina z Lanškrouna a ojediněle i z jiných obcí se dozvědělo novinky o rychlostní silnici R35.
Pardubický kraj má jako zatím jediný kraj v Česku už 2 roky svůj schválený Územní plán obsahující i takzvané „strategické liniové stavby“. Kraj podepsal v květnu 2006 s vládou České republiky Memorandum o výstavbě rychlostní silnice R35 v její jižní variantě, kde se vyjmenovávají i přivaděče k severním městům.
Souběžně koncem roku 2006 vypracovala skupina tří pražských firem pro zastupitelstvo kraje studii („multikriteriální analýzu“) vyhodnocující vzájemně celkem 14 variant trasy R35 se zřetelem na technické a dopravní okolnosti, na územní hlediska, na vliv na životní prostředí a na ekonomická a legislativní hlediska. Tato velmi důkladná studia dala za pravdu jižní variantě trasy R35.
Nás se týkají zejména dva blízké přivaděče:
Na Lanškroun, který má v mapových podkladech zakreslen i jihovýchodní obchvat Lanškrouna (Rudoltice – Albrechtice), obchvat samotných Rudoltic a již stavěný obchvat Opatova, ale jinak povede na dosavadní trase silnice 1/43 jak ji známe.
Společný přivaděč pro Ústí nad Orlicí a Českou Třebovou ve tvaru jakéhosi „T“ vedoucí od jihu do Dlouhé Třebové a pokračující na obchvaty obou měst.
Lanškroun usiluje také o připojení na východ směrem na uvažovanou křižovatku R35 s rychlostní silnicí od Brna R45 u Starého Města. V této věci dobře spolupracuje Lanškroun s Moravskou Třebovou, ale také zde je ve hře ještě mnoho variant trasy.
Zajímavostí blízké části R35 bude nesporně silniční tunel u Mladějova dlouhý skoro 4 kilometry, a u vzdálené části R35 obrovská čtyřúrovňová křižovatka u Opatovic vedoucí šesti směry: R35 na západ, R35 na východ, na Hradec Králové, na Pardubice, na Opatovice a na elektrárnu Opatovice. V nejnižší úrovni je součástí křižovatky vodní Opatovický kanál. Náš úsek R35 od Zámrsku (u Vysokého Mýta) po Staré Město bude měřit 51,7 km a bude na něm 8 mimoúrovňových křižovatek.


Text: Jiří Kohout
Foto: Hynek Brýdl, Matěj Brýdl