Do poštovních schránek seniorů často přichází pozvánky na zájezd. Součástí zájezdu má být oběd zdarma a pro seniory nad 60 let dárek. Nabídka je to vskutku lákavá.
Společnost, která zve na zájezd, však ve skutečnosti předvádí a prodává zboží (pořádá tzv. předváděcí akce). Na zájezd jsou senioři sváženi autobusy. Proto, aby měli prodejci nad seniory co největší moc, jede autobus velkými objížďkami. Senioři jsou pak zmatení, a lépe prodejcům podlehnou. Lidem mladším 60ti let se těžko podaří do autobusu nastoupit – nejsou pro společnost totiž vhodnými kandidáty. Společnost seniory autobusem zaveze většinou do restaurace. Před vstupem jsou senioři požádáni o jméno, telefon, někdy i adresu. V horším případě společnost důrazně žádá o odevzdání občanských průkazů. Důvěřiví senioři údaje i občanské průkazy poskytnou. „Vždyť prodejci jsou tak milí, není možné, že by informace zneužili.“ Opak je pravdou, prodejci si mezi sebou kontakty předávají a zneužívají osobní data, proto lidem chodí pozvánky od společností, o kterých v životě neslyšeli.
Při prezentaci výrobků jsou prodejci zpočátku milí, snaží se navodit příjemnou a bezpečnou atmosféru. S postupem času jsou agresivní, seniory okřikují, nadávají jim, obviňují je, zesměšňují. Podle reakcí jednotlivých seniorů si prodejci posluchače „škatulkují“ a vytipovávají si ty, kteří lehko podlehnou manipulaci. Cílem prodejců je zahltit seniory informacemi a iluzemi. Prodejci seniory přesvědčují, že výrobky jsou vhodné a dobré pro jejich zdraví. Rychlými otázkami seniorem manipulují, on na vše odpovídá „ano“, ve finále jeho odpovědi obrátí proti němu, pokud si zboží odmítne koupit: „Ale vy jste říkal, že se vám zboží líbí, že má užitečné vlastnosti, tak proč ho teď nechcete?“. Prodejci toho, kdo odolává nátlaku, shazují před ostatními, a ti poté mají strach prodejcům jakkoli odporovat. Bojí se obdobné „nechtěné popularity“. Stejné předměty jako nabízené zboží s neuvěřitelnými vlastnostmi prodávají trhovci za 1/10 ceny. Předváděčky jsou postavené na výhrách. Senior je výhrou natolik nadšený a zaskočený, že si neuvědomuje, jaký podvod na něho prodejci chystají. Ve skutečnosti senior nevyhrává vůbec nic. Prodejci výherce odvedou ke stolečku do rohu, „aby měl na podpis smlouvy klid“ – ve skutečnosti proto, aby prodejci neměli svědky na manipulaci. Seniora nutí k podpisu. Navádějí ho, nadávají mu, vyhrožují, že pokud smlouvu nepodepíše, nenechají ho nastoupit do autobusu, neodvezou ho domů. Ten většinou neví, že podepisuje kupní smlouvu. Domnívá se, že podepisuje převzetí výhry, a proto pod nátlakem a ze strachu smlouvu podepíše. S podpisem kupní smlouvy je senior často nucen uzavřít také úvěrovou smlouvu. Před podpisem by senior měl mít na paměti, že má právo si smlouvu v klidu přečíst. Nikdy nemusí nic podepsat na místě.
Senior se často se svou špatnou zkušeností bojí svěřit členům rodiny, protože má strach, že by ho odsoudili. To, že senior podepíše kupní smlouvu na předváděčce neznamená, že je hloupý. Prodejci mají výcviky k tomu, aby lidmi manipulovali a aby je přesvědčili. Problém je nutné řešit včas, buď s rodinou, se známými, nebo např. v občanské poradně.
Když senior podepíše kupní smlouvu, buď si zboží může nechat a doufat, že s ním bude za „nekřesťanské peníze“ spokojen, nebo může od smlouvy odstoupit. Pokud však zboží zaplatí na místě v hotovosti, je nepravděpodobné, že tyto peníze dostane zpět. Pokud senior hodlá od smlouvy odstoupit, je nutné, aby vypověděl spotřebitelskou, ale i úvěrovou smlouvu. Výpověď je nutné podat písemně, nemá smysl jet osobně do sídla firmy. Sídla firem jsou většinou fiktivní.
Výpověď je nutné odeslat tak, aby v poslední den výpovědní lhůty prodejce mohl výpověď převzít. Pokud tak neučiní, není to problém seniora, ale prodejce. Pokud by společnost odmítla přijmout odstoupení od smlouvy, musí senior žádat o pomoc soud.
Snažně žádáme důvěřivé seniory, aby předváděčky nenavštěvovali.
Pokud by přeci jen chtěli na zájezd jet, měli by si s sebou vzít člena rodiny, který je možných problémů uchrání. Pokud by na předváděčce senioři chtěli předváděné zboží zakoupit, měli by si zjistit následující informace: název, sídlo, IČ, doručovací adresu firmy a její adresu pro odstoupení od smlouvy a vrácení zboží, dále by si měli zjistit informace o způsobu a lhůtách odstoupení od smlouvy a vrácení zboží.
Senioři by měli pamatovat na to, že v dnešní době jim nikdo zadarmo nic nedá.
Právě proto, že jsou tolik důvěřiví, jsou lehkým cílem podvodníků. Když tito podvodníci nebudou mít zakázky, budou muset se svou nekalou činností přestat. Pak budou senioři v bezpečí.
K ochraně spotřebitelů funguje Česká obchodní inspekce (ČOI). Ta na předváděčky posílá své inspektory. Senioři ČOI pomohou především tím, že ihned poté, co ve své poštovní schránce naleznou pozvánku na předváděcí akci, tuto pozvánku odešlou na nejbližší inspektorát ČOI. Spotřebitelům v ochraně jejich práv pomáhá také společnost „dTest“. Na obě organizace se mohou senioři beze strachu obrátit.
Bc. Veronika Dušková
Občanská poradna Ústí n.O.
Kontakty:
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel.: 734 281 415
OP Lanškroun – kontaktní místo
Centrum sociálních služeb
Havlíčkova 1129, 563 01 Lanškroun
Provozní doba v Lanškrouně: 2. a 4. středu v měsíci od 9 do 12 hodin