Rozumíme penězům?

ProjektNaše škola byla začátkem loňského roku oslovena občanským sdružením AISIS, zda bychom neměli zájem o projekt „Rozumíme penězům“. Po úvodním semináři a po poradě učitelů jsme se rozhodli zapojit do projektu. Účast v projektu jsme vzhledem k častým vážným problémům v hospodaření domácností považovali za aktuální a užitečnou.

Projekt se totiž zaměřuje na porozumění situacím z běžného života, které souvisejí s financemi. Projekt učí žáky orientovat se v situacích a rozhodovat. K tomu potřebují důvěryhodné informace, pochopení finanční terminologie, znalost základních finančních produktů. Musí domýšlet důsledky svých rozhodnutí, čelit manipulaci. Nejde jen o pochopení pojmů, ale o umění  zodpovědně se rozhodovat, zjišťovat, porovnávat, znát rizika a pracovat s rozpočtem. Nejprve celá sborovna prošla celodenním školením, které mělo za úkol seznámit všechny učitele s projektem. Pak se učitelé matematiky  začali účastnit třídenních seminářů, ve kterých se probírají vždy dvě samostatné lekce. Na závěr každé lekce obdrží učitelé metodiku i pracovní listy k danému tématu. Učitelé od počátku pracují, stejně jako žáci, ve fiktivních rodinách a řeší problémy každé rodiny. V těchto rodinách má každý svou roli, kterou si vybral, a společně řeší otázku rodinného rozpočtu, dovolené, nákupu auta, zvýšených nákladů na bydlení, pořízení bytu či rekonstrukci, zodpovědné zadlužování, výhodné nakupování, spoření, smlouvy  a investice. Řešení daných situací je proloženo aktivitami, které mohou učitelé při svých hodinách využít. Součástí každého semináře je reflexe a návštěva odborníků z oblasti finančního vzdělávání. Součástí vzdělávání učitelů je i klubovna, ve které mohou učitelé sledovat vývoj v jiných školách, předávat si zkušenosti, seznámit se s odbornou literaturou. Na podzim bylo doplněno vzdělávání e-learningem. Každý týden čeká učitele „domácí úkol“, který je zapotřebí vyřešit. Celý projekt ještě není u konce, a tak nás čeká účast na konferenci a seznámení pedagogů ostatních škol s projektem, závěrečný test z e-learningu a na závěr seminář s celou sborovnou. V tomto projektu pracuje celkem 12 škol Pardubického kraje a všichni postupně zavádějí získané poznatky a zkušenosti ostatních do výuky, ať už v rámci projektových dnů nebo samostatného předmětu. Naše škola zvolila finanční vzdělávání v rámci předmětu Svět práce. Lekce jsou zpracovány ve třífázovém modelu výuky ( evokace, uvědomění, reflexe ) na principech činnostního a prožitkového učení. Žák ve výuce především hledá, objevuje, ptá se, přemýšlí a řeší. V první- úvodní části si žáci náhodně vybrali role a založili fiktivní rodiny. Vytvořili si jejich znaky a seznámili ostatní žáky s prezentací své rodiny. Následující hodiny byly věnovány rozpočtu domácnosti. Jelikož jsme pokládali rozpočet rodiny za velmi důležitý, věnovali jsme mu spoustu času. Někteří žáci neměli vůbec ponětí, co všechno musí rodiče ze svých příjmů platit, také vyhledávání informací ( např.  pojištění auta ) a vyplňování tabulky v excelu nás zdrželo. Teď máme první fázi za sebou a jedeme na dovolenou. Každá rodina si vybrala dovolenou svých snů a zobrazila ji na flipchart. Se svou představou seznámila i ostatní rodiny. Jelikož i při výběru dovolené můžeme narazit na různá úskalí,  jednotlivé rodiny seznámily ostatní s příběhem, který si nastudovaly. V rámci krátké prezentace ostatní upozornili na chyby, kterých se daná rodina dopustila. Pak už jsme vybírali skutečnou dovolenou, ale s ohledem na náš rodinný rozpočet. Některé rodiny musely hledat kompromis mezi dovolenou snů a možnostmi, jiným se vybranou dovolenou „podařilo uskutečnit“. V rámci prezentace jednotlivé rodiny seznámily ostatní se svou novou dovolenou  a s jejím  zásahem do rozpočtu. Příští hodiny se budeme věnovat nákladům na bydlení. Uvidíme ,co nového se dozvíme a co budeme řešit.


Základní škola a mateřská škola Damníkov