Je to taková modelová situace. „Něco si vymyslejí a nám nikdo nic neřekne“ slýcháme občas. Věřme, že nové vedení města zavede celou řadu takových veřejných slyšení (oni tomu říkají docela podobně „veřejné seznámení“).Veřejná slyšení (Public Hearings) jsou v civilizovaném světě velmi běžným a častým prostředkem přímé demokracie. Na dané téma se svolají občané a ti mohou diskutovat s odborníky o svých představách. Městský úřad nás zve ve čtvrtek 27. ledna v 15 hodin do zasedačky nad Městskou policií, kde se bude jednat o koncepci dopravy ve městě.
Namátkově mě napadá jako tématika například ohlašované rušení, omezení nebo jiné úpravy dosavadního výborně fungujícího systému pěti sběrných dvorů v dobrém dosahu od všech seskupení rodinných domků.
Je pravdou, že doposud jsme se tak jednou ročně sešli nad koncepcí nových staveb, ale ostatní problémové okruhy teprve čekají na iniciativy města.
Diskuse bývají obtížné, protoře v minulém režimu nesmírně poklesla kultura vyjadřování. Ostře řečeno učili nás žvanit a ne hovořit stručně a k věci. A nikdo nás příliš neinspiruje k objektivní, zdvořilé mluvě, kde už v první větě člověk naznačí, co si přeje a pak to rozvede svými jednoduše formulovanými argumenty.
Na internetu zveřejněný 36-stránkový dokument (odkaz dole na konci článku) není dokonalým dílem, mnoho jen naznačuje, ale poděkujme dopravní komisi za něj. Dodavatel návrhů řešení, pardubická firma PRODIN, a.s. nám na výkresech, jež jsou přílohami dokumentu, velmi zřetelně a často ve dvou variantách ukazuje, jak by to mohlo vypadat na hlavních křižovatkách.
Bohužel chybí zpracování infarktové křižovatky u Magdalenského kostela, na níž kdysi před lety navrhoval MgA. Kokeš přesunutí konce ulice T.G. Massaryka dál od pekařství, aby se (a) rozšířil nevyhovující chodník od pekařství ke kinu a (b) vznikly dvě samostatné křižovatky tvaru T. Ano, „Masaryčka“ patří Pardubickému kraji, ale vyčerpali jsme všechny vyjednávací a konstrukční možnosti?
V pojednání o další křižovatce Lidická – Komenského (u řeznictví Kocourek) dokument doporučuje kruhovou křižovatku, viz náš článek zde na
http://www.lanskrounsko.cz/cs/zpravodaj/35-zpravodaj/1705-novy-kruhovy-objezd-opet-aktualni.html. V diskusi k tomuto článku se objevil velmi inspirativní nápad jednoho občana přikázat autům přijíždějícím ulicí T.G. Masaryka odbočit jedině doprava a teprve na kruhovém objezdu potom zamířit do středu města.
Celý dokument rozhodně stojí za přečtení a podporu.
Díky městu za poskytovanou příležitost vyslechnout „hlas lidu“.
Jiří Kohout
Koncepce dopravy ve městě Lanškroun
http://www.lanskroun.eu/customers/lanskroun/ftp/File/dokumenty/koncepce_dopravy.pdf
https://www.lanskrounsko.cz/pl/reportaz/1843-verejne-slyseni-ve-veci-koncepce-dopravy-v-lanskroune#sigProId5fe8d021b3