Dobré dopoledne, je neděle 8.12.2019. Dnes má svátek Květoslava, zítra Vratislav / Vratislava.

191110 filharmonie"Tenkrát se koncerty nacvičily vždycky jenom jednou. Pak se tajně zahrály a potom se udělala nahrávka. Takže to bylo takový vyšponovaný a nebyli jsme si jistí, jestli ta nahrávka je dobrá. Když si ji teď pouštím, tak v tom je takový obrovský napětí a síla. Zvlášť ten Mejla (Milan Hlavsa) jak to zpíval a hrál, tak to obdivuju. V tý době jsme si toho tak nevážili, ale byly to dobře udělaný věci. Teď už jsme víc sehraný a je v tom taková jistota."

Těmito slovy vyjádřil Josef Janíček, kapelník legendární undergroundové skupiny The Plastic People of the Universe, rozdíl v pocitech při nahrávání koncertu „Co znamená vésti koně“ před téměř 40 lety u Václava Havla na Hrádečku a 8. listopadu v lanškrounském L´Artu. Tentokrát se Plastici spojili s Filharmonií Brno a společně předvedli zmíněnou nahrávku v symfonické verzi.

Ještě než zazněly první tóny koncertu, zhlédli diváci dokument České televize v režii Břetislava Rychlíka "Co znamenalo vésti koně", který celkem podrobně popsal peripetie kolem utajeného koncertu v roce 1981 v Kerharticích u České Lípy.

Koncert se stejnými skladbami slovem uvedl v lanškrounském L´Artu hobojista Vilém Veverka, který poukázal na význam Ivana Martina Jirouse*) přezdívaného Magor jak pro skupinu Plastic People, tak pro tehdejší dění. Nazval ho jedním z nejstatečnějších lidí své doby, bytostným intelektuálem, který byl minimálně na úrovni Václava Havla. Díky takovým lidem vznikla Charta 77 a později byl režim deinstalován.

Koncert samotný byl pro značnou část diváků překvapením a mnozí přiznali, že obrovsky předčil jejich očekávání jak perfektním provedením, tak například i svérázností Plastiků a hláškami Vratislava Brabence, jež rozesmály a odlehčily atmosféru.

"Je ohromně těžké přenést tuto hudbu do dnešní doby, vlastně o tři desetiletí do budoucna. A filharmonie tu hudbu zastřešila, uvedla ji, aby jí současní diváci rozuměli," vyjádřil svůj pocit jeden z diváků.

Dlouhý potlesk ve stoje byl zaslouženým poděkováním a vyjádřením respektu členům The Plastic People of the Universe, ale také brněnským filharmonikům, kteří se s nimi pustili do unikátního projektu.

Marie Hrynečková

 

*) Ivan Martin Jirous přezdívaný Magor zemřel v roce 2011. Byl vůdčím duchem českého undergroundu, uměleckým vedoucím a manažerem Plastiků od roku 1969. Byl pětkrát odsouzen, celkem si odseděl 8,5 roku vězení.

 

Foto:
1 - Promítaný film přiblížil atmosféru utajovaných koncertů 70. a 80. let.
2 - Před koncertem se prodávaly upomínkové předměty, trička a mikiny. Byl o ně zájem.
3 - Příprava těsně před vystoupením.
4 - Hobojista Vilém Veverka zmínil mimo jiné vynikající akustiku lanškrounského sálu, který nemá v České republice obdobu.
6 - Vratislav Brabenec (saxofon, klarinet, zpěv) a kapelník Josef Janíček (klávesové nástroje, zpěv).
7 - V popředí kytarista David Babka.
11 - Nová zpěvačka Plastiků Jitka Charvátová.
12 - Jeviště bylo zcela zaplněné filharmoniky.
16 - Autorem orchestrálního aranžmá společného koncertu je hudební skladatel Michal Nejtek (se zvednutou rukou). Autorem hudby je Milan Hlavsa (zemřel v roce 2001) a Michal Nejtek, autory textů jsou Vratislav Brabenec a Pavel Zajíček.
18 - Druhý zprava dirigent Filharmonie Brno Pavel Šnajdr.

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Zaregistrovat a přihlásit se můžete v pravé části stránek.